Sidor

04 oktober 2009

Fototriss - inspirationskällor

I veckans fototriss vill Helena veta vad som ger oss inspiration.
Istället för att fotografera själva källan bestämde jag mig för
att visa tre konkreta exempel
där jag vet exakt vad som inspirerat mig:



Detta glasfat inspirerades jag till av golvets mönster
under Lena Ph:s span i ESC 2004,
det grekiska bidraget framfört av Sakis Rouvas.



Detta glasfat är inspirerat av blodet som rinner
längs takfönstret i Tim Burtons filmatisering
av Sweeney Todd.



Och mönstret på mina vitrinskåp i köket
är inspirerat av Tove Janssons
blommor i Mumindalen.

35 kommentarer:

Mona sa...

Glasfatet gillar jag starkt! Vilken härlig blogg du har. Har kikat runt lite.

Catarina sa...

Alltså, du är bara så BRA!!! Vilken känsla.... fingertopps.... vilken glödande kreativitet. Och ett ÖGA för kompositioner och balansering i bildspråk. Nyanser. Former mot varandra. Smakfullt till tusen hörrudu....:-)

Emma sa...

Dina vitrinskåp är så sjukt fina! Jag vill ha!!!! Härliga glasfat!

dumlepajen lät god....I helgen gjorde jag pavlova med chokladbitar i och vanlijvisp emd hallon och blåbär på...inte heller så tokigt!

Janicke sa...

Härligt!
Och vet du vad jag inspireras av i dag? Ett jättelass ris på två blå ben. Nya tag!! ♥

My sa...

Vilka härliga bilder... & verkligen kul blogg!

Rebecca sa...

Tack söta för din kommentar om min veckans triss!
Dina var jätte vackra, härliga färger är verkligen inspirerande och mönstret på ditt vitrinskåp var jätte snyggt!
Ha en bra dag.

BP sa...

Vilka underbara glasskulpturer. De inspirerar mig med :-)

kaxi sa...

Helsike så duktig du är! Härligt att du delar med dig på bloggen. Jag skulle vilja gå runt och titta i ditt hus och i trädgården och låta Åh, ah, oj - så häftigt:)

Camilla (Rantis) sa...

mmmm.... det glasfatet i mitten var läckert!!!
Har fixat min egen "lilla fotosida" jag med...
Kramen!
livetslust.blogspot.com

Britten sa...

Wow vilket underbart vackert ORANGE glasfat ♥
DET gillar jag skarpt!!
Kramen ♥

Jack sa...

fiiint, förstår att du gillar glaskonst! nu har jag äntligen lagt till dig i min lista så jag hittar hit lite oftare.

Ingrid sa...

Hejsan och tack så mycket för din kommentar hos mig!

Vilken enormt vacker triss du har här. Klart att du blir inspirerad av så vackra ting. Ditt vitrinskåp gillar jag.

Ha en fortsatt fin vecka. /Ingrid

ViDu sa...

Fantastiska bilder på underbart glas. Vilket vackert fat! Tack för att du tittade in på min blogg.

Lena sa...

WOW riktigt fint glas på bilderna.

härlig triss å härliga färger, gillar allt :-)

Photos by Storm sa...

Vilket vackert glas, särskilt den sista. Så häftigt och unikt fönsterglas/Lis

Emma sa...

Tack för din kommentar inne hos mig! Har spanat in dina bilder från Riga och blir om möjligt ännu mer otålig på att få komma iväg, verkar ju finnas mkt att titta på. Har försökt googla lite på saker man inte får missa, har du också några tips? Spelar ingen roll vad det är, bara det inte har med sport att göra! :) Helst något fotoinspirerande kanske... ;)

Emma sa...

Superbra med lite insidertips, och fort gick det! :)
Ska anteckna det du skrivit och försöka hinna med så mycket som möjligt utan att behöva stressa.
Pengarna var en smart idé, det hade jag nog inte tänkt på själv utan förutsatt att det går bra att betala med kort om kontanterna tryter. Tusen tack!

ALiCE med ICE sa...

Hej och tack för din kommentar!
Vilken snygg glaskonst, är det du som gjort dem?

Cumulunimbus sa...

Shit tjejen så duktig du är!

Om jag hade haft dina vitrinskåpsfönster i mitt kök hade jag verkligen inte behövt något morgonkaffe för att glatt kunna vakna upp :)

emsa sa...

OOO, så härligt att se på!!
Det röda fatet är allt lite extra!
Blir såå glad av att se på det!
Kram

Charlotta sa...

Fin vinkling på trissen. Och makalösa bilder - vilken färgkick :)

Nina sa...

Har du gjort de här glaskonstverken! Vad duktig du är! Annorlunda tolkningen av trissen oxå, bra!

Ewa sa...

Anni de är helt underbara♥♥♥♥

Lasseivomma sa...

Fantastiska glaskonstverk. Mest imponerad är jag av det blodiga fatet, dock inte beroende på blodtörst. Otroligt att kunna göra sådant. Var lycklig.

Mikabella sa...

Åhhhhh du sysslar med glas! kommer inte riktigt ihåg vad tekniken heter..Fushing?...Typ? Gjorde det på en kurs under gymnasie tiden och har saknat det sen dess. Såååå roligt! Kan ha varit en av det roligaste kurserna under mina 3 år på estetiskalinjen :) Underbart vackert! Du är duktig!

Nastasia sa...

...och jag vet en inspirationsspruta som funkar kanon!..."den" heter Anni. =D

Tvi Vale, vilka vackra ting min goo´vän!!!....och så VET jag ju att finns två vackra ting som bara ligger och väntar på att det ska bli den 27 november!!!!

KRAAAM på Dig av STORA mått!

Mona sa...

Dina vitrinskåp är ur läckra.
kram mona

Barbro S sa...

Du gör så vackra saker, intressant att läsa om inspirationen. Jag gillar skarpt din blogg, tänker länka till den om det är okej?

Kerstin sa...

Vilken fantastisk triss du har. Gillar alla tre. Vilken talang du har som kan skapa så fina saker. Och vilken inspirationskälla du har! :)
Ha det gott.

Tea Lady sa...

Tack än en gång snälla Anni och det var nog tur att du "avslöjade" dig... he he...

Kram

2BarnsMamman sa...

Kikar in i din mysiga blogg för första gången och lämnar en liten hälsning...

Tänk vad mycket olika saker man kan inspireras av och vad bra resultatet kan bli!

Ha en fin kväll! Kram kram

Jah Hollis sa...

Det var verkligen klara och entydiga inspirationskällor du har till dina fina skapelser.

Nukke sa...

Så himla vackra !!!!!!! Ha så trevlig Onsdag !
(min telefon fungerar igen, yeppee )

Anna Hammar sa...

härlig inspiration i din triss.. tack för kommentaren hos mig..

Ninni sa...

Glasfatet med golvmönstret gillar jag verkligen! Vad duktig du är!
Blev inspirerad av ditt bakande också...en biscotti till kaffet vore inte helt fel :)
Må så gott!