Sidor

09 oktober 2009

I went nuts!

Tjejmiddag igår med "Riga-gänget". Första träffen efter vår resa.

Kvällens tema var nötter och jag stod för fördrink med tilltugg samt huvudrätt.
Andra tjejer gjorde förrätt respektive efterrätt. Det är så skönt att dela på ansvaret, samtidigt blir vi alltid väldigt mätta eftersom ingen gör små portioner.


Till fördrinken ställde jag fram nötter av olika slag (Ser ni de klotrunda? Det är oskalade macadamianötter. I påsen följer en liten skalöppnare med - annars går det knappt att komma in i dem!) och förberedde vindruvor med chèvre och pistagenötter (riktigt pillgöra!). Bjöd på en udda fördrink av lika delar kakaolikör, brandy och grädde. Riven muskotnöt på toppen (där kom nöten in!).
Visade mina bilder från Riga-resan på teven.



Matbordet dekorerades med Lillemans kastanjesamling och två ljuslyktor i form av ekollon som jag fyndat på Lagerhaus rea. Största vinglasen och farmors gamla tallrikar. Blått och vitt. Såklart!

Förrättsmakaren L hade just startat med LCHF-kost och bjöd på en läcker sallad med bl a avocado, purjolök, bacon och valnötter. Dressing med olja, chilisås och citronsaft.

Jag valde en lättlagad varmrätt som dessutom går bra att förbereda, receptet hittade jag på Lotta Lundgrens fantastiska blogg. Eftersom jag aldrig har provat att göra gnocchi köper jag vanlig pasta och är glad och nöjd med det. Gott blir det i alla fall! L petade bort det mesta av pastan.

Till efterrätt bjöd U på en mäktig nöt- och kolapaj med knäckglass och färska bär. Som tur var hade jag en liten liten skvätt vispgrädde kvar som jag kunde vispa till L så att hon kunde äta bär och grädde.

När jag tog fram grädden ur kylen hittade jag också mina ostfyllda vindruvor som jag skulle bjudit till fördrinken. Suck. Men de var goda till den sista skvätten rödvin...

7 kommentarer:

Emma sa...

Jag blir alldeles hungrig va att läsa din blogg! Är det inte fruksot här på jobbet snart?? suck 15 minuter kvar...=)

Emma sa...

I min pavlova har jag BÅDE kakao och krossad mörk choklad i marängsmeten, blir fantastiskt gott! På vissa delar i marängen kommer chokladen att ha smält och på vissa ställen är den fortfarande knaprig! Underbar!

Mumintrollet sa...

Ååå det låter som en riktig lyxkväll det!
Apråpå Kladdkake-SM så är det på lördag kl. 13.45! Skriv gärna en stor skylt med Heja Camilla! och tjoa glatt medans hon bakar! =) Haha, tösen tycker att hela grejen är litet överdriven och skäms nästan när hon pratar om det! Hon är inte alls van vid uppmärksamhet av denna sorten! Första gången hon verkligen får det svart på vitt att hon är ÜBERDUKTIG!

Janicke sa...

Vad säga mer än mmmmm .... för både mage, öga och själ, du suveräna.

Ann sa...

Så himla gott det låter. Trots att jag ätit en god fredagsmiddag så skulle hela menyn här få utrymme också. Och att makadamianötter ser ut så på "riktigt" hade jag ingen aning om!!

Artista sa...

Alltid alltid så festligt när man ser dina matbilder. Så har du ju öga, inte bara för matlagningen i sig själv utan för estetiken runtomkring. Och nötterna - macadaminötterna, hur smakar de?

Transformer sa...

Vilken smarrig festmåltid!! Tack för härliga bilder & goda inspirerande recept! Å tack för Sara Granér, måste kolla in mer av henne, bilderna var heeeelt underbara!
Apropå nötter köpte jag med hem från Singapore alldeles illgröna nötter, med smak av wasabi. Superstarka men rätt goda. Men jag fick behålla dem för mig själv...
Ha en underbar helg och tack för snälla kommentarer.
♥Kram Transformer