Sidor

01 februari 2010

Veckans hus - landmärken

Ett millennium gryr

Ja, nu får ni leta efter byggnaden!
Ute på ön Heligholm står den vita 9.4 m höga fyren, byggd 1913, ett landmärke för alla sjöfarare som inte bör gå alltför tätt intill ön. De raukkantade stränderna har orsakat många skeppsbrott och fortfarande kan silvermynt spolas upp på land från ett skeppsvrak, förlist på 1700-talet, som ligger kvar.



"Frimärksåret 2000 tjuvstartar den 27 december 1999 med utgivningen av "Ett millennium gryr". Två motiv illustrerar det ögonblick då solens första strålar träffar Heligholmen, en liten ö strax öster om Gotlands sydspets, klockan 08.27 på morgonen den 1 januari år 2000. Solen går upp i öster och borde därför först nå Sveriges ostligaste utpost, Haparanda. Men under vintern går den nästan inte upp alls i Haparanda, som ligger strax söder om Polcirkeln. Solen stiger då i stället upp från sydost och når med sina första strålar ön Heligholmen."
Posten frimärken

Roger Stoltz tecknade motiven och Lars Sjööblom graverade frimärkena som såldes under en månads tid. Jag har skannat in förstadagsbrevet.

Vid Heligholm landsteg Olof den helige och kristnandet av Gotland började, enligt sägnen.

Heligholms fyr får bli mitt bidrag till Veckans Hus.

7 kommentarer:

Hedwig sa...

Intressant, den ön kände jag inte till. Ser riktigt farligt ut med dessa raukar. Kul med förstadags-brevet också, der det hela en dimension till.

Emma sa...

Vilka fina grejer ni i eran familj skapat med händerna! Spyflugan är underbar! Jag äslkar också Gotland och gillar därför din bild på fyren! Jag gjorde en efterrätt i helgen som borde vara något för dig....chokladfondant!

Janicke sa...

Välfunnet, som vanligt.
Kram kram

Babsan sa...

Håller med föregående talare!

Ladyinblue sa...

Tack för kommentaren.
De gånger jag åkt färja, både lilla och stora så har det inte varit nå gungigt. Men de kan gunga rejält om det är sådant väder.
Händer att de ställer in turer då.
Deras stora är dock liten i jämförelse med färjorna till Åland och Helsingfors.

Anonym sa...

Hej Anni en fyr syns verkligen på långt håll och det är ett fint landmärke du visar. Fyrar samlar min man på. De är kopior av riktiga fyrar. Margareta

Mona sa...

Det verkar vara en spännande fyr. Tänk om man kunde hitta ett gammalt silvermynt...