Sidor

03 maj 2010

Veckans hus - plåttak

Fnissar lite för mig själv, för Hedwig hade förvarnat om fler sorters tak som tema i Veckans hus. Trodde att det skulle bli koppartak. Om några veckor.

Men nej. Det blev plåttak och det redan nu!

Kikar snabbt på bilderna jag tog i stan i fredags efter att jag varit på en rolig intervju med en psykolog - och ta mig sjutton har jag inte omedvetet fotograferat flera lämpliga plåttak! Jag som trodde mig fotografera husen!


Jag promenerade längs Karlbergssjön för att fotografera den lilla koloniträdgård som ligger där. Passade också på att ta lite bilder tvärs vattnet, av Karlbergs slott där brorsonen just nu utbildas på världens äldsta kadettskola. Plåttak!

(Här växte den blivande Karl XII upp och jagade varg i Solnas skogar
Här fick dottern gå på traditionsfylld Vinterbal med sin kusin - en upplevelse för livet!)

Slottet är ett byggnadsminne, så jag kanske får chans att återkomma till det i senare Veckans hus-tema?


Bakom slottet, som ligger i Solna, kommer Birkastadens vackra husfasader som en vägg, tydligt visande att här börjar Stockholm. Plåttak!


Ett tak är en viktig del av en byggnads helhet. Ett äldre falsat plåttak är värdefullt att bevara och ska inte ersättas med bandplåt, korrugerad eller tegelmönstrad plåt. (Personligen lider jag svårt när villaägare byter ut gamla tegeltak mot livlösa betongpannor.)

De flesta husen i Stockholms innerstad har plåttak, eftersom plåt är ett smidigt material som ger lätta konstruktioner och låter sig formas både till täckning och ståndrännor, stuprör m m. De tak jag visar här kanske inte är så vackra och speciella i sig, men de är ett tydligt exempel på att de just är en viktig del av helheten, av det som gör staden...

5 kommentarer:

Hedwig sa...

Bravo, du är en mästare på att göra plåttaken intressanta.
Både byggnadsminnen och världsarv kommer nog igen, kanske en gång var i kvartalet.

Anonym sa...

Gulle dig!

Anne-Lie sa...

Men så bra och smart du har plåtat;-))

Mona sa...

Det är väl jättebra att du visar upp helheten! Vad tråkiga våra städer skulle vara utan plåttak. Karlsbergs slott ser väldigt pampigt ut.

Anonym sa...

Riktigt intressant och givande!