Sidor

23 juni 2010

Glass, choklad och musbesök

Tog Lilleman till stan idag mitt i sommarvärmen, 
han skulle på provsmakning av drycker 
och jag behövde handla presenter.
90 kronor fick han i handen för provsmakningen, 
så vi knallade raskt till affären där Pokémonkorten säljs billigt.  
(Vilken tur - det var värmerea på tryffel också!)

Så skulle vi till Chokladfabriken. 
En bit att gå och en hungrig grabb.
Aha, tänkte den kloka mamman och tog vägen över Pipersgatan.
- Kan du tänka dig en baklängeslunch?
- Vadå? sa sonen.
- Vi börjar med glass! sa mamman.


Och det gjorde vi.

Men tänk att bara ett halvt kvarter längre bort ligger Pipersbageriet 
och jag var skyldig Lilleman en bulle, 
eftersom han fick hålla tillgodo med en torr och trött sak igår när 
brorsorna roffade åt sig de smaskiga vid mellanmålet.  
(Vilken tur - det var halva priset på småkakor också!) 
Lilleman valde en vaniljbulle och åt upp den på direkten.

När vi kom till Burger King var han inte hungrig.


Shrek satt på Filmstadens tak och på nära håll kunde vi nu se hur fint 


Kungsgatan var dekorerad under kortegen i lördags. 
Inte hann man se något av det på teve direkt...


Så shoppade vi på Chokladfabriken, 
presenter till min svägerska som traditionsenligt firas på midsommarafton 
och till en finlandsvensk cybervän som envist blir förkyld 
för att få mig att skicka kuckelimuckmedicin i form av 
den underbara chokladtäckta lakritskolan med havssalt! 
(Vilken tur, det blev en flaska tipp-ex till dottern också!)


Ser ni hur läckert de hällt upp apelsin- och chokladmarmeladen?


Hemma fick vi närkontakt med en orädd mus, 
jag kunde sätta kameran tätt intill utan att den smet. 
Men när jag visade barnen bilderna 
och de kunde se hur skadad den var vid örat,
gick de med på att jag satte fram fällan.

9 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Även denna cybervän känner att en enorm Cosiförkyldning är på ingång om hon inte får lite stänger hon med;-))
Känner som om jag vet i vilka kvarter ni traskade runt - har ju Lilleman att tacka för vår första träff -♥-

Ulla PE sa...

JA, jag är frisk. Lyckligtvis - även om lakritskolan är underbar!

Men hu för musen!!! Var höll den hus? Vi har också haft ovanligt många inomhus denna vinter och vår. Och ännu för några dar sedan fastnade några i våra grymma finska fällor. Jag vet inte om jag vågar berätta att en rackare hittade tittägget jag fick av dig :(
Jag HATAR möss!!! Vi skaffar snart en ny katt!

Susjos sa...

Vi var visst båda inne i stan idag då :)
Såg shrek i måndags på lunchen i stan,fin e han!
Möss är inte så kul,men det tycker katten förstås!

Nica sa...

Söt mus. Jag hör ju till musgillar-typen. Fast, nä - helst inte inne, vid mat och sånt förstås.
Vi hade en som bodde under köksbänken på landet (mitt ex och jag) - otroligt söt, med prickiga öron :)Och varje kväll när jag var där själv, och inte lät så mycket (satt mest och läste) så började den rota runt.
Jag öppnade skåpet och skulle slänga nånting i soppåsen. Och där satt den högst upp! Vi tittade på varandra en lång stund - sen pep den till (och jag med) och försvann :)
Exet hade ihjäl den en dag senare.
Men jag räddade en annan som satt i den nyss tömda latrintunnan på utedasset. Ja, herregud, vad gör man? Den kom inte upp, och jag kan ju inte bara sätta mig och ....ja, ni vet - på den.
Det tog sin modiga halvtimme att konstruera en ramp åt den, så att den kunde smita i väg.
Märkliga saker man gör ibland.
Och gästerna som var där på middag undrade så var jag hade varit! :)

Härligt att du fick fylla på ditt njutningslager, Anni!
Ha en riktigt skön midsommar!

Anonym sa...

Ja, det var snyggt sorterat i marmeladburken! Fast lite ångest får jag ändå av det där ordningsamma och jämför med oredan hemma.

/Öbon

Lisbet sa...

Du frågade om stekoset. Jovisst, säkert kändes det av för ngn som kom hem sent. Själv hann jag bli till en blandning av strömming och sik innan jag var klar så jag somnade som en stock. Hur den nu gör då den somnar...
Kul idé med baklängeslunch!
Ha en riktigt bra midsommar!

emsa sa...

Trevlig midsommar!

Göran S sa...

Ha en trevlig midsommar i Stockholm!

Anonym sa...

Jag visste inte ens det fanns apelsin och chokladmarmelad,,men va gott..
KOmmer jag till Stockholm måste jag till den fabriken
Mia