Sidor

04 oktober 2010

EFIT - en höstmåndag



06.30
Duschar bakom mitt nyinköpta vackra draperi.
Blir så glad varje gång jag kommer in i badrummet
och extra glad efter gårdagens derbyseger!


07.30
Bake-off ciabatta serveras till hungriga söner.
Mellangrabben är förkyld och har huvudvärk.
Han stannar hemma från skolan.


08.30
Hemma igen efter att ha lämnat Lilleman på skolan.
Rör runt i helgens skörd, som ligger på tork.
Det blev inte så mycket svamp som vi hoppades på.
Men tjejhelgen bjöd på väldigt mycket annat...


09.30
Äppelringarna har torkat klart, varje laddning tar en vecka.
Dags att hänga upp nya!
Ställningen tar ca 25-28 äpplen varje gång.
Att torka i eltorken blir inte alls lika gott.


10.30
I hallen ligger trötta scouters packning kvar
efter helgens hajk.
Mellangrabben tar hand om sin när han vaknat.


11.30
Jag väcker dottern som varit på personalfest,
tar sedan cykeln hem till mina föräldrar
som bor en dryg kilometer bort.


12.30
Visar kartor, bilder och annat angående Riga.
Mina föräldrar ska resa dit och behöver både tips och inspiration.
Och väldigt mycket fakta eftersom jag har bokat hela resan åt dem.
Bl a det hotell jag själv vill bo på nästa gång jag kommer dit.
Hoppas att de gillar det!


13.30
Kvar hos mina föräldrar.
Här kan "namedroppas" en hel del för den som känner igen;
Slas, Lars Jonsson, Le Klint, Börge Mogensen, 
Alvar Aalto, Poul Henningsen, Bruno Mathsson...
Och så den gamla slitna randiga temuggen 
som jag alltid vill ha när jag kommer dit.


14.30
Hemma igen.
Kikar på Riga Nationaloperas repertoar
och köper biljetter åt mina föräldrar.
Loggar enkelt in med mitt blogger-konto
och bokar fantastiska platser för nästan inga pengar.
Betalar med kort och får e-biljetter utskrivna direkt.
Är inte Internet otroligt?


15.30
Två söner busar.
De har spelat Fifa 10 och berättar med
liv och lust hur målen gått till.
Lillebror härmar storebror i alla hans rörelser.


16.30
Tar fram det som ska lagas till middag.
Ger grabbarna order om hur och när maten ska lagas,
läxor ska läsas och Lilleman nattas.
Mellangrabben och Lilleman är ensamma hemma
några timmar när resten av familjen är på olika håll.
Maken jobbar över, dottern rider, äldste sonen spelar fagott
och jag ska iväg på keramikkurs.


17.30
Jag är sen, missar bussen.
Den buss jag kommer med
försöker smita förbi en bil som lämnar företräde.
Jag kan konstatera att det finns en anledning till att bussen
dekorerats med dekalen om utsvängande bakparti.
Alla passagerare får kliva ur och invänta nästa buss
medan chauffören och bilföraren skriver sina papper...


18.30
På plats.
Tar fram kavel och spets,
här ska bli ett stort kavlat fat med spetsmönstrad kant!


19.30
Min finske kollega bränner lönnlöv och plast med varmluftspistol.
Däremellan ligger keramiken.
Stanken sprider sig i lokalen.


20.30
Jodå, det blev ett fat.
Nu får det stå inslaget i plast till nästa måndag då det ska putsas.
Jag glaserar mitt skröjbrända änglafat vitt
och råkar bryta av spetsen på en vinge.


21.30
Det bara fortsätter.
Jag missar t-banan.


22.30
Äntligen hemma.
Trött.
Och så möts man av samma gamla packning...

9 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Jag glömmer då alltid när det är EFIT, jag har tänkt flera gånger vara med men nä...
glömska Sara glömmer det mesta... ;)

BP sa...

Ditt Fototriss var klockrent och påminde om cowparaden för några år sedan. Så glada färger på kossorna. Åsså läste jag ditt EFIT också. Skrattade hägt åt duschdraperiet. Jag är ju Bajare men Gud vad glad jag blev att DIF spöade AIK igår - yesssss.
Kul att du också är en Jamie Oliver fan. Å japp receptet med Savoykålen är kanooooon det också:-)

PS. Är vi verkligen så olika;-)? DS

Charlotte sa...

Kikar in på din dag!
Helt fel färg på duschdraperiet, borde ju varit grön-vitt!
Fina bilder, låter roligt med keramikkurs.

Nenny sa...

Hoppas packningen blev uppackad nån gång...
Kram kram

Öbon sa...

Andra färger på duschdraperiet skulle det ju vara. Antingen gulbrunsvart (Brommagymnasterna) eller rödvitt (Blackebergs basket).

Annika sa...

usch vilket fult duschdraperi, :-)
själv har jag en Bajenfleecefilt jag myser under när jag ligger i soffan
Kul att få följa din dag

Livsnjutaren sa...

Oj vad du hinner med mycket;) Härlig ekorre,jag fångade också en i kameran men inte så nära;)

emsa sa...

Supermys!! Gott att höra att du inte har total koll på grabbarna....

Maria sa...

:) vilka underbara bilder på en innehållsrik dag... kram