Sidor

30 april 2011

En påsklovsresa dag 2 - till Danmark!


Kl 9 gick båten mot Fredrikshamn. Vi hade ingen frukost på hotellet, utan åt den härliga buffén som serveras på färjan. Jag har aldrig sett Lilleman äta så mycket! Det fanns t o m plats för en mjukglass efter kokta ägg, prinskorvar, köttbullar och pannkakor!

Sedan var det spelrummet som gällde - biljard, fotboll (jag fick återigen visa att jag äger på fotbollsspel!), miniminigolf mm.


Väl i Danmark körde vi direkt till Århus och Den Gamle By, ett slags Skansen men utan djur. Här finns hus och inredningar från flera tider, så väl hemmiljö som hantverkarlokaler och butiker.


Man håller dessutom på att utöka med modernare byggnader, i fönstret till 70-talets radioaffär såg jag den gamla kassettbandspelare som blev stulen från mitt rum vid ett inbrott... (Ja, inte samma exemplar, men en likadan!)


Vidare till Kolding och hotellet. Vi vandrade runt på gågatorna och letade efter ett bra middagställe. Till sist stoppade jag en tjej på gatan som tipsade om det perfekta; Bone's.

I en totalt överdekorerad miljö med mycket att se på fick vi salladsbuffé, gott grillat och mjukglass med valfri topping (jag tror att jag hade mer chokladdoppade mandlar än glass i min bägare...). Lilleman fick en påse med lite pyssel, sådant som behövs när små hungriga magar väntar på att fyllas.


4 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Tänk vilken matlust havet skapar! Resan ser härlig ut helt klart!

Cari sa...

Vi som varit på Jylland flera gånger, inte har vi varit här. Får se om det blir en danmarksresa till någon gång.

Hedwig sa...

Bra tips, väntar med spänning på nästa inlägg.
Ha det gott tills dess.

Leena sa...

Bra tips på nära håll, tack!
Nu har jag hunnit fundera på museiinlägg på Veckans hus, inte alltid bra att ha så lång tid på sig ... ska kolla vidare på de andra bidragen också.