Sidor

23 juni 2011

MusikoFotoautomaten - hyllning till svenska sommaren

Visst finns där en hel del hurtiga sommarvisor, plågsamma som myggor efter några lyssnanden, men ofta tycker jag att de svenska sommarvisorna är lite vemodiga i sin ton.

Peter Lundblad har jag älskat sedan han tonsatte Vem ska trösta Knyttet 1978. Den här låten är en av hans allra bästa:




Så har vi en hyllning inte bara till sommaren, utan även till Gotland:





Och så, som stockholmare kan man ju inte annat än älska denna hyllning från ett värmländskt lingon i ett cocktailglas:



9 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej!
Ta mig till havet, en riktig klassiker, härlig sommarlåt.
Ibland gillar jag den vemodiga tonen, ibland hårdrocken, är nog allätare när det gäller musik.
Grattis till din framgång med dina keramikblommor, vad kul!, det kanske blir en fortsättning trots allt??
Önskar dig en fin midsommar.

Pialottan sa...

Peter Lundblads ta mig till havet.. sjöngs på min pappas begravning .. havet o fiske var allt för honom :) Tillsammans med Ulf Lundells Öppna landskap fick han sin sista hälsning :)
Men jag undrar jag har Peter kommit ut med någon annan musik som är hörvärd egentligen.. tror inte det.. det är hans signum den här, i alla fall för min del.
Sommar, Sommar, Sommar .. minns någon låt som poppar upp nu här i huvudet från tidig ålder.. något radioprogram va?

Ha du själv en riktigt fin Midsommar med eller utan solsken eller regn:)

Anni sa...

Men Pialotta, du kan inte ha någon känsla för Knyttet om du skriver så! Den gjorde han suveränt!
För övrigt kan jag nämna "Jag tänker på dem ibland" och "Ge apan i dig en chans", två klassiker!

Pialottan sa...

Aha så är det.. tänkte inte på de där ..
Funkar inte min adress.. nähä, så tråkigt då.. försöker igen om det inte gör dig något?

Monica o Jacob sa...

Här var det sommarmusik, Gotländsk sommarnatt i ny version för mej som blev matad med Ernie Englunds version.
Monkan är ju alltid Monkan.
Ha det;-))))

Mia sa...

Åh vilka härliga låtar! Ta mig till havet...den ger mig en hemlängtan som är enorm, född och uppvuxen vid havet som jag är...dofterna, vindarna, sanden, stenarna...*suck*

Erik "Semlan" sa...

Kan bara hålla med i texten till "Sakta vi går genom stan" med Monica Z. Även om spårvagnarna inte längre glider över Västerbron...
En pärla! Det är skönt när mitt Stockholm är grönt. :-)
Lundblads underbara barnskiva "Vem ska trösta Knyttet?" kan jag fortfarande ta fram och spela.
"Ta mig till havet" är en verklig sommarhit.
Har för mig att även Arne Lamberth har spelat in Gotlänsk sommarnatt, men blir lite osäker...
Hur som helst fina låtar. Ditt foto ser också gotlänskt ut. ;-)
Ha en skön fortsättning på sommaren Anni. :-)

ormbunke sa...

Du har valt helt underbara låtar allihop. Har ändå en förkärlek för "Ta mig till havet" Ha de gott. Anita

Lena sa...

Otroligt fin hyllning till sommaren. Fina låtar.