Sidor

31 augusti 2011

Veckans hus - svart eller påklätt

Jag har febrilt rannsakat mitt minne om jag har något foto från besöket på Den Sorte Diamant, biblioteket i Köpenhamn. Minns inte ens vilket år det var jag var där. En släkting gifte sig i Malmö och jag tog en tur över sundet, men antagligen hade jag ingen kamera med mig för jag minns inga bilder från bröllopet heller!

Däremot var jag nyss på tjejresa i Tyskland, i Mosel- och Rhendalarna. Med kamera. Där gillar man att ha svart skiffer som husbeklädnad - snyggt! I solljus blir det gråskimrande, i skugga hyfsat svart ...

Här följer ett litet urval av ganska så svarta hus, påklädda hus och en kombination av svart och påklätt:













8 kommentarer:

4U2 sa...

Så vackert, gillar verkligen näst sista bilden - huset!

Öbon sa...

Fina bilder, men texten försvinner! Jag hinner läsa att den kan handla om Den Sorte Diamant, men inte mer.

Susie på Stjärnarve... sa...

Tjusiga hus, jag antar att ni hade jättetrevligt!

Anonym sa...

Vilken växtlighet,,
Mia

Tina´s PicStory sa...

What a beautiful journey. Thanks for stopping by :) Tina

Hedwig sa...

Vilka hus, här sitter jag och dreglar. Jag tittar ofta på de engelska Tv-programmen där de letar hus i England eller ute i Europa. Kan inte få nog av hus.
Alla hus vi ser i ditt bidrag är ju så mysiga att se på, undrar just hur standarden är inuti.
Ditt sista foto, klocktornet - säger bara wow. Men mitt realistiska jag tänker direkt på den skada klängväxterna faktiskt går på murarna. Men vackert är det med vildvin eller andra sorters klängväxter.
Tack Anni för alla fina foton och tack för tematipsen.

Ingvor sa...

Vad vackert svart schiffer kan vara, speciellt på de hus som har lite torn så ljkuset reflekteras mer.
Härliga bilder!

Mona sa...

Underbara hus, en del riktiga kråkslott. På ett av husen med klängväxter ser jag att dom har balkong, men jag undrar om dom hittar ut dit genom den kompakta gröna väggen. Ja, svart skiffer är fantastiskt snyggt.