Sidor

19 maj 2013

Fototriss - ätbart


70-talets plastlådor med receptkort är vi många som minns. Vi hade ingen (hos min mamma var det Hirams kokböcker som stod högst i kurs), men bästisens mamma hade lämpligt satt upp kortet på köttfärslimpa vid toalettpappers-hållaren - det glömmer jag aldrig!

När vi var på middag hos vänner häromsistens visade värdinnan (som fyller år idag, Grattis Karin!) upp en receptlåda som hon funnit hos sin mamma. "God mat på kort", praktiskt uppdelade med flikar i en fin trälåda. Oj, som vi läste. Oj, som vi skrattade!

På varje kort stod namn och adress på den som bidragit med receptet och vi konstaterade snabbt att det dracks mycket sprit i Hägersten, därifrån kom överväldigande många drinkrecept.



I Solna däremot, tillagade man gärna sitt jaktbyte.



Ibland fastnade dock skrattet i halsen. Vad ska man säga om östermalmsdamens recept?

13 kommentarer:

madelein - sexbarnsmamma sa...

Hoppla hoppla, det minner om en svunnen tid :-)

Marit Johansson sa...

Det är väldigt roligt att bläddra i gamla kokböcker, min mamma har en från 50 eller 60-talet, där uppmanas man att röka för att hålla vikten :) samt vara go och glad när maken kommer hem från en lång arbetsdag, middagen ska givetvis vara färdig.. hahaha

Anonym sa...

Coolt tolkat av veckans tema.

Anonym sa...

Våra inlägg kompletterar varandra riktigt bra :0) Ja, tänk de där receptlådorna, jag är ju 70-talist, så de lådor jag minns var i orange plast med genomskinligt lock. Kul med historia!

Violen sa...

Vilken innehållsrik skatt! Älskar gamla kokböcker, tar gärna med en trave och lägger mig på sängen och läser!
Ha en skön pingstdag!

KajsaLisa sa...

Tiderna förändras vilket märkas i sista bilden :) Du har verkligen rotat fram en kulturskatt till den här trissen.

Pysselfarmor sa...

men jisses! Lådan och korten är ju fina och vilka recept! Helt historiska. Hade ingen aning om att de rätterna har funnits. Om hon kommer på tanken att kasta den ska hon inte göra det utan kontakta Grythyttan som har ett kokboksmuseum.
Bara ett litet tips i all välmening....

Pialotta sa...

Jag hade receptlådor, men i plast, så fick man prenumerera på matkorten ... Nostalgi på hög nivå ... Minns så väl mina, både genomskinliga och i orange ton :)

Sandbergs Fotoblogg sa...

Jag har också haft receptlådor, men i plast.
Jätterolig triss du bjuder på!

Jah Hollis sa...

Tiderna förändras och jag tror inte Östermalmsdamen hade några onda avsikter med sitt recept. Nu hade man kanske fått kalla det ”afrikansk omelett” eller något ditåt. Men det finns varianter på det i andra länder och i vår tid:
http://www.urbanspoon.com/rph/20/248267/218611/orange-county-taco-mesa-taco-en-tortilla-negra-photo

Monica o Jacob sa...

Härlig triss, sista receptet kanske inte så politiskt korrekt nu men fullt gångbart en gång i tiden;-)

Elisabeth sa...

Haha! Jag kan tyvärr inte hålla mig för skratt! Rolig triss! =)

Unknown sa...

Kul, fick precis en låda
Någon som vet åratalet på lådan
klintanzan@gmail.com