Sidor

11 oktober 2013

Månadens favoritväxt - berberis


Tänk va, en buske som jag alltid har hatat. Stickig och otäck. Gärna planterad vid skolgårdar av någon outgrundlig anledning.



Så fanns det en i trädgården när vi köpte huset. En som kaninerna envisades att springa in i, en som bollarna alltid hamnade i. Barnen rev sönder armarna i sin jakt på djur och leksaker.



Men jag har låtit den växa och idag gläder den mig med sin praktfulla färgskala! Över två meter hög, fylld med taggar och bär.

Och så hindrar den väl alltid ett och annat rådjur från att hoppa över staketet.

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Nu har jag kollat många inlägg här .Chokladfestivalen verkar var en väldigt intressant tillställning .Berberis buskar hade vi hemma när jag växte upp så jag vet vad det vill säga ,Trevlig helg ,nette

Landliggeren sa...

Den er en rigtig djævel, når den stikker, men noget så smuk i efteråret og når bærene får lov at blive siddende på om vinteren. Altid skønt når had bliver til kærlighed :-)

/Birgitte

BP sa...

Är det så den heter;-)
Den sista bilden är suverän inte bara p g a de härliga höstfärgerna utan hur du lyckades med fokuseringen. Snyggt!

Leena sa...

Sköna bilder du har fått av denna otäcking! Fast min negativa inställning beror mest på att vi hade krypoxbär (som väl är en sort av berberis?) i en slänt och den hade vi planterat dit för att den skulle kväva allt ogräs. Vilket den inte gjorde utan dog på sina ställen så det var bruna, döda men envisa grenar i rabatten mellan vilka ogräset fick härja vilt. Till slut tröttnade vi och tog upp allt. Ingen mer berberis i vår trädgård, även om jag kan tycka att den är väldigt vacker nu på hösten.

carinaon sa...

Ja den där vet jag att jag har sett förut. Vackra bär får den, men taggarna är ganska vassa.
Kram Carina

samson sa...

jag tycker faktiskt att berberis är snygga
förra året planterade jag en lågväxande med mörka blad med ljuskant så läcker sedan har en granne en stor vuxen med mörka blad
att den sedan hindrar rådjuren är ju ett plus
ha det så bra
maggan

Anita sa...

Skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Jag minns också berberisbuskarna från barndomen och från skolan. Men jag har alltid tyckt dom varit vackra. Dels med sina röda bär och de vackra höstfärgerna.

Ha en bra dag!