Sidor

16 juni 2014

Helgbilder, Blue Monday, Måndagstema - smak av sommar


På fredagskvällen satt vi hos grannar i ett stort partytält och provsmakade bubbliga viner. Tänk att jag hade alla rätt - prickade vilket som var Champagne och vilket som var Prosecco, såväl som vilket som var vilket av de andra två.

Friday evening was spent in a big blue and white striped party tent in a neighbours garden. We blind tested different bubbly wines and I scored all four - found the Champagne and the cheap Prosecco!



Sedan frossade vi i skaldjur - det bästa jag vet! Humrar, havskräftor, blåmusslor, färska räkor och underbara såser. Det fanns visst västerbottenpaj också, men den valde jag bort.

And then we reveled in seafood. Oh, how I love seafood! Lobsters, langoustines, mussels, fresh shrimp and wonderful sauces ... There was a pie somewhere, too, but I stuck to the seafood completely.




Lördagen tillbringades helt i trädgården. Ris kördes bort, rabattkanter klipptes (det gör jag blott en gång om året) och grusgången rensades på ogräs.

Saturday was spent entirely in the garden, dealing with weeds, cleaning up borders and the gravel walk.




Kl 11 på söndagen öppnades grinden för trädgårdsvisning. Det blev en solig och varm dag med hundratalet besökare. Jag hade min ateljé öppen och hade dukat med blått glas i hela trädgården.

On Sunday at 11 AM the gate stood open for garden display. During the day about 100 visitors came to se our garden and talk about plants and gardening. It was a sunny and warm day and I showed my glass all over the garden as well as had my studio open.





Kvällen tillbringades framför VM-sändningarna med fötterna i högläge. Trött, mör och nöjd.

The evening was spent in front of the broadcasting from the FIFA World Cup. I had my feet up high, being both tired and satisfied.

18 kommentarer:

SmilingSally sa...

Hi Anni,

You certainly had a full weekend!

I love seafood too, and like you, given a chance, I'd eat my fill of it.

Your garden is so special with the blue placed all around.

It's good that your husband and son are so generous with their blood donations. Thanks for sharing.

Happy Blue Monday!

Violen sa...

Vilken festkväll, skaldjur och mousserande viner! Bra gjort att pricka in vinerna, det är inte så lätt!
Vilken fin trädgård du har! Extra vackert med dina blåa glasföremål! Måste vara roligt att folk kommer och vill titta, det sporrar säkert en hel del inför nästa år!
Ha en skön måndagskväll!

Kerstins foto sa...

Vilken härlig helg du har haft. Ser väldigt gott ut alltihop men jag kan medge att jag skulle aldrig klarat av att pricka in rätt dryck. Hopplöst dålig på viner och champagne.:)
Så fint ni har det i trädgården, måste kanske kolla in den på riktigt nån gång. ;)

Ann sa...

All the blue in your garden is lovely, I can tell how much care you give to each and every corner. I adore seafood also and what a spread that was!!
Ann

Anitas Malta sa...

Vilken helt underbar helg och så mycket godsaker du visar !! Mitt i prick med drycken dessutom. Det var skickligt !

Kan tro att det är mycket trädgårdsjobb men värt besväret med tanke på vad härligt känns det efteråt.

Trädgårdsvisning i blått och egenateljé !! Åhh.. du har det så fint Anni. Här är visserligen himlen väldigt blå så klagar gör jag inte utan gläds med dig och njuter av mitt ;-)

Ha en skön fortsatt vecka !!!

Vilt og vakkert sa...

Herlig!

Eva Trillian sa...

Vackert i din trädgård! Tänk att det fanns de som hade turen att kunna se det live!
Det hände mycket under din helg :) Jag hade nöjt mig med västerbottenpajen ;)

BP sa...

Att du över överhuvudtaget hade kraft kvar att släpa dig till soffan är beundransvärt. Nattmatcherna har jag inte kollat - alltså dom som börjar kl. 03:00. Kollade visserligen ENG-ITA i lördags, men då kunde jag ju sova ut på söndagen. Alltså missar jag USA-GHA ikväll, synd. Det kan nämligen bli en intressant match, speciellt med tanke på Portugals 0-4 mot Tyskland. Tror tyskland kan mycket väl bli ett av finallagen.

Kul att du också har ombytta roller hos dig. Å de där skaldjuren hade jag gärna mumsat i mig som tilltugg till matcherna:-)

Toppen bilder förresten:-)

Life of Johanna sa...

Tack så mycket, hoppas med det går bra, går bra med rösterna men ju fler ju bättre :)

Freja sa...

Trädgårdsvisning, så kul! Och att få se din ateljé hade oxå varit kul. Här skulle vi jobba i trädgården i går, men hela dagen bara försvann utan att nått blev gjort, det får väl bli i midsommar istället...

Husbilen-Ellen sa...

Vilken fest! Vilka bilder! Det vattnades i munnen av alla skaldjur! Vackert blått, som så ofta1 Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

BP sa...

Svar: Enligt Aftonbladets fotbollsbibel började matchen Elfenbenskusten-Japan klockan 03:00. Å den matchen hade jag verkligen velat se. Älskar ju Japan.
NIG-IRA var en pissmatch, den sämsta hittills i turneringen. 0-0 motsvarade aktionen på planen. Fördel Iran dock. Dåligt av Nigeria som är afrikanska mästare.
Orkar tyvärr inte se USA-GHA. Ska jobba imorgon och jag klarar mig tyvärr inte på fem timmars sömn...

Marit Johansson sa...

Vilka fina sommarbilder. Du har en toppenfin trädgård!

KajsaLisa sa...

Fin helgsammanfattning, men jag hade nog inte kunnat låta bli Västerbottenpajen.

Villrose sa...

Å kjære, så lekkert!
Jeg skal ha hageselskap med reker i kveld, så jeg får bruke dette som inspirasjon :-)

Mia Eggimann sa...

Jag skulle skickat upp min chef hon är superintresserad av trädgård. Fina bilder.

Janicke sa...

Många trevligheter här under tiden jag har varit borta. Verkar som om du har haft sommar.

Åke sa...

Vilken trädgård!!! Vackert!!! Trevlig Midsommar!