Sidor

26 augusti 2015

Och när de går förbi står männen på rad ...


En tavla som väckte vårt intresse på Musées Royaux de Beaux-Arts de Belgique var La revue des écoles en 1878 av konstnären Jan Verhas. Vi reagerade på att det var flickor som avbildats, flickor som alltså gick i skolan redan 1878. En tankeställare när flickor världen runt än idag har stora svårigheter att få undervisning.

Liten bild, så klicka gärna!

Men varför gick de på parad så här? De är omgärdade av åskådare, välklädda och förmodligen mäktiga män står och ser på. Jag letade information om tavlan när jag kom hem och hittade till sist en bild från en boksida på franska som jag nu med Google Translates hjälp lyckats tyda. Det visar sig att efter att liberalerna vann valet i juni 1878 vidtogs en rad åtgärder till förmån för offentlig utbildning, sekulär och neutral. En stor översyn av skolor genomfördes och man ville manifestera detta med en stor procession av elever och lärare i Bryssel den 24 augusti samma år. Publiken bestod bl a av kung Leopold II och hovet.

Och Jan Verhas målade tavlan.

6 kommentarer:

Violen sa...

Högst intressant! Så fina och välklädda flickorna är! Kul att du visar tavlan!

amo sin blogg sa...

Flotte bilde og spennande historie.
Ja, kven kunne tru at det var så mange jenter i skulen då.
Men det er kanskje overklassen sine barn som gjekk i kostskoler ?

Ha ein fin dag.

Anita Malta sa...

Vilken otroligt vacker tavla och så fina de är tjejerna. Intressant läsning därtill.

Såg ett ganska gripande program på Svt play för en vecka sen, "Landgång" med den så duktiga journalisten Anne Lundberg. Hon besökte Rwanda och det slog mig att inga flickor fanns med och undrar fortfarande var de är och hur de har det i det lilla, lilla landet. Har ju inte med det här att göra eller kanske lite. Kom iallafall spontant att tänka på det när jag såg "din" tavla.

Marja sa...

Vilken intressant och fin tavla! :)

anemonen sa...

Tack för att jag fick lära mig något nytt idag tack var ditt fina bidrag.

Nica sa...

Verhas är en favorit! Pöss på dig - och lite Älsk också. Längesen nu <3