Sidor

07 september 2015

EFIT - en septembermåndag


7.30
Vaknar och det är kallt. Slår på värmen.
Åh, vad jag är glad över vår luft-vatten-pump!



8.30
Sitter på verandan med tebaljan och den underbara boken om
Lars och Jans kolonilott.
Har fina bilder och glada minnen från mitt besök hos dem.



9.30
Tar mig ett päron.



10.30
Har uppdaterat hemsidan men kan inte publicera den.
Sitoo har ändrat lösenordet.
 Jahaja, kan de inte berätta det?



11.30
Inser först nu hur kallt det varit under natten.
Hibiskusarna är inte glada
och många krukor är fyllda av gårdagens regn.



12.30
Är det bokföring som gäller.



13.30
Är jag urless på folk som inte fattat hur man räknar baklängesmoms.
Gör en liten tabell och ska ta ett samtal med vissa personer.



14.30
Hjälper äldste sonen mig att flytta och välta krukor
så att en del av överskottsvattnet kan rinna ur.



15.30
Är 86 narcisslökar planterade i gräsmattan.
Det var lättgrävt efter regnet.



16.30
Är glasugnen tömd och på gång att fyllas igen.

 

17.30
Tränar Lillhunken på sin enhjuling.
Jag hjälper till som stöd och har koll på om det kommer bilar.

 

18.30
Lagar jag köttfärssås till pastan.
Bara Lillhunken och jag hemma, men vi har ett helt kilo färs att såsa till.

 

19.30
Just det ja.
Och spisen.
Och diskmaskinen.

 

20.30
Tar jag några ingefärsbitar i mörk choklad och sätter mig vid teven med Lillhunken.
Vi ska se vidare på avsnitten av Heroes.
Vi har sett första säsongen, men räknade ut att om vi ser ett avsnitt i veckan
tar det ett år för oss att bli klara ...
Så jag slutar min EFIT här och stänger av datorn för kvällen.

15 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Det var kul att få följa din dag! Jag älskar dina blå krukor!

BP sa...

Å vad är baklängesmoms för nå't? Visste inte ens att det finns nå't sådant. Å jag hade då aldrig kunnat räkna ut den - fram- eller baklänges;-)

Anette sa...

Så flotte bilder! Koselig å titte innom deg og følge dagen din :)

Anne-Lie sa...

Tolkar det som att du känner dig lite piggare! Annars antar jag att lökarna hade fått planteras av någon annan!

Mia Eggimann sa...

Tack och liv är momsen avräknad på fakturorna jag gör på jobbet. Har inte lärt mig det heller 😱

Micke sa...

Här är det bergvärme som gäller.. och jag slår aldrig av den. Den ser till värma när och om det behövs.

Hade hoppats på en enhjulingsbild jag.. på dig ;)

Marie sa...

Fina bilder! Och det här med baklänges moms är något jag inte heller fattar ;)

Frolic-Eirin sa...

Takk for titten hos deg!
Kan heller ikke sånn derre moms...

Snögumman sa...

Åh, de blåa krukorna! Så fina!

Janicke sa...

Kul att känna till ett och annat i din dag ;)

Minns hur jag kämpade med baklängesmomsen när jag hade mitt lilla företag. Jag som inte ens kan lägga ihop ett och ett (tre blir det väl?). Hade en sån tabell som jag fick av min revisor.

Blev så förskräckt först när jag såg krukorna, trodde stormen Urban gått fram över ditt rike.

Annette sa...

Baklängesmoms är ju bara att lära sig, det borde inte vara så svårt att komma ihåg kan man tycka. Skriv en lapp åt dem :)

Roligt att följa din dag, jag skall nog också göra som du någon dag. Blev nyfiken på kolonilotten, jag blir så sugen på att dra igång odlingsprojekt här hos oss nästa vår, och då inser jag att det är klokt att ha en skiss att utgå från, så som på din bild.

Anna sa...

Inne och kikar på din dag. Ser lugnt och skönt ut. Vad gör du för glasfigurer?

// Anna

Mias Mix sa...

Fina bilder från en dag med både positivt och mindre kul saker. De borde ju inte kunna ändra lösenord utan att man får reda på det... Och det där med momsen håller jag med om. Var på en bokföringskurs en gång och killen som skulle lära oss visade fel 2 ggr och jag fick rätta honom båda gångerna. Han visade tydligt att han tog illa upp när jag rättade honom men vi kan ju inte sitta och lära oss fel!!!
Mysigt avslut med TV och choklad :)

Marit Johansson sa...

Du är så bra på detta med EFIT, jag har ju testat men får inte riktigt till det. Du verkar ha fått en hel del gjort där hemma under din dag :)
PS. Ja det kan vara bra att ha en fusklapp med baklängesmomsen haha.. själv kan jag bara den översta utantill!

cissi sa...

Så roligt att få följa med på en av dina dagar! Hoppas blommorna torkat upp igen efter allt regnande!