Sidor

28 april 2016

En vårig keramikampel


Puh! Min ampel var färdig att hämta på keramiken idag! Jag tänkte ha den som mitt bidrag till Monthly Makers vårtema, men förra torsdagen var den i ugnen så jag fick inte hem den!



Det jag gjorde var att jag kavlade lera, ställde en gipsskål på ett tjockt papprör på en kavalett och formade leran ovanpå. Pappröret har jag som distans för att inte lerskålen ska fastna på kavaletten. Överst fäste jag en ring av lera som stöd för de första löven, jag ville ha en snygg nedre ände på ampeln (det som är topp på bilden blir ju botten på den färdiga ampeln).

Löven gjorde jag med hjälp av en utstickare för konditorer, så det går mycket fortare än man tror när man ser det färdiga arbetet. Då blev jag lite störd på att bladen kom i sådan ordning att jag satte några lite tvärtom, för att få lite liv i det hela.

Nu ångrar jag det och önskar att jag varit konsekvent istället, så att ampeln blivit lite jämnare och prydligare i formen.


Jag gjorde ett större dräneringshål i den övre (blivande nedre) lövringen och tre små hål längs kanten, symmetriskt placerade för upphängning. Efter skröjbränningen glaserades ampeln i turkos och när jag äntligen fick hem den ikväll planterade jag en liten ynklig fuchsia som ska få växa sig stor och välla över kanterna med sina rosa blommor i sommar!.




Idag har jag roat mig med att göra ett oanvändbart dekorativt fat. Hålet upptill är för att det ska kunna hängas på en vägg. Tanken är att jag ska lägga glas i botten, under gallret, och fästa en hel hög av redan färdiga småblommor (de lossnade helt från mitt "åbäke") med hjälp av glasyr ovanpå bladkanten. Nu får det torka i två veckor eftersom det är helgdag nästa torsdag, sedan hoppas jag att det är klart för skröjbränning.


11 kommentarer:

Violen sa...

Så läcker ampeln är! Kul att du visar den i färdigt skick! Hoppas fuchsian kommer att trivas i den!

Ruth | HungryHeart.se sa...

Jag är så oerhört imponerad över din ampel och ditt fat. Helt otroligt magiskt vackert och detaljerat! Bravo!!

Monica o Jacob sa...

Vilken läcker ampel, blir avundsjuk på din kreativitet;-)
Ha en skön helg

Anna María sa...

MEN WOW! Sån himla fin ampel. Är megaimpad. Den ser ju superavancerad ut. Men skönt att du hittade ett sätt att effektivisera bladen. För jag kan tänka mig att det blir enformigt i slutändan.

lavendia sa...

Mycket fin! Och fatet är också så fint. Att "få litet liv" i det, var säkert en bra ide+, även om man kan vara tveksam. Då jag gick vävkurs skulle vi solva "hullerombuller" för att det skulle bli litet liv i väven. Det trodde man inte. Hoppas fuchsian växer sig riktigt stor och frodig, men inte så stor att ampeln inte syns. / Britt

Stare Ström sa...

Jättesnygg ampel!

svar: Tack för din kommentar. Kul att du gillar Marockoserien!

Eva Trillian sa...

En superfin ampel :) Hoppas de en dag kommer att säljas i en butik när mig! ;)

Annette sa...

Så vacker ampel! Och fatet..! Fatet skulle vara fint som fruktfat, så kommer det fina mönstret fram som en vacker överraskning när det är dags att fylla på frukt :)

Mikaela sa...

Gud så fin!!! Jag gjorde en skål med lite liknande teknik förra veckan, men jag gjorde varje blad för hand vilket tog sån himla tid, och då hade jag ändå bara kanske 15-20 blad, du lär ju ha gjort minst dubbla antalet. Gillar den turkosa färgen också!

Alicia sa...

Iiiiih den är så fin!! Jag tycker inte det gör ett dyft att den är ojämn i formen, ser bara levande ut på bilden med fuchsian. Kommer passa kalasbra med rosablommigt mot turkosbladigt i sommar!

Wilda sa...

Jag är SÅ imponerad! Vilken fantastisk komposition och vilket tålamod. INSPIRERANDE till tusen! Heja dig. Och fatet?!!! <3 Så vackert. Wow!