Sidor

15 december 2016

Monthly Makers jul och en utlottning


Less is tristess!
Minimalist? Vad trist!
:-)

Mitt bidrag till Monthly Makers jultema får vara mitt nypimpade bord på trappan. Jag har blandat material och färger friskt, även om det är den röda färgen som gör det juligt. Lika kul som det är att blinga till det, lika skönt är det att få ta bort allt i januari!



Under en ost/tårtkupa i glas har jag samlat småkulor blandat med några transparenta med blått glitter som vi köpt i Paris för länge sedan. Småkulorna köpte jag på utförsäljning på Lagerhaus ett år, men har inte använt tidigare. Ljuskedjan är nyinköpt på Clas Olsson. Viktigt är att köpa en batterislinga som tar två AA-batterier och inte en som kräver tre AAA, för de tar slut så fort och är onödigt dyra.




I en gammal terrin som jag fått av en väninna samsas mossa (det har jag gott om i trädgården!) med keramiska vallmofröställningar köpta i Kosta (minns tyvärr inte hantverkarens namn) och pyttesmå blå kulor. Jag gillar kombon med de stora kottarna som barnen plockat i Spanien något höstlov för typ tio år sedan.



I koltrastboet har min keramikfågel fått flytta ut och röda pärlgirlanger flyttat in. Dottern och jag tänkte göra en riktigt blingig julgran ett år och frossade i den här sortens pynt. Det gör vi aldrig om.



Av utförsäljningskulor från IKEA limmade jag ihop en krans härom året. Vill du göra något liknande, så gå på julrean på IKEA då är kulorna billigare än på second hand. Använd limpistol och var beredd på att bränna dig.



Små matta silvriga kulor fick hamna i det vitfärgade ris som jag haft i tio år. Amaryllisstjälkarna bakom är i tyg och de röda blommorna plockas bort när nyåret närmar sig.



Pepparkakshuset i glas har jag gjort i blandad fusing- och kopparfolieteknik, nu får det komma ut från ateljén.




- Vad händer om jag lyfter på kupan? frågade Lillhunken.
- Gör inte det, svarade jag.



För att fortsätta på jul- och blingtemat tänkte jag lotta ut två glashängen inklusive ormlänk i silver. Men det är inte tillåtet att lotta ut något utan "gentjänst" - så att det blir en tävling. Alltså vill jag att du som vill tävla skriver om du vill vinna det röda eller det blå smycket och varför du väljer just det.



På måndag kl 20 stänger jag tävlingen och hoppas kunna skicka vinsterna så de når vinnarna före julafton!

Och vinnarna blev:
Vilt og Vakkert
och lopplisa!
Skicka era adresser till vardagsnjutning@hotmail.com så postar jag direkt!


26 kommentarer:

Marit sa...

Så flott dekorasjon du har laget ute! Likte veldig godt "valmuekapselene". De var fine sammen med det blå.
Smykkene var også veldig fine.

Ha det godt!

Karin Brismo sa...

Hej Anni! Vilket fint pepparkakshus i glas Du gjort - storartat! Det undgår nog ingen att det vankas jul i Ditt hus ...

Rött är min favoritfärg sedan urminnes och hjärtat klappar för all den kärlek som trots allt finns i världen. Fridens liljor ...

aliciasivert.se sa...

SÅ fint och stämningsfullt! Det gör jättemycket att du frångår ditt vanliga blå och tillåter dig frossa i andra färger, i alla fall under ett par veckor ;) Så mycket fint att titta på och vackert komponerat. Jag blir också sugen på att lyfta på kupan... ^^

BP sa...

Alltså vad gäller din första bild så tycker jag definitivt att "less is more". Gillar jju varken pyssel eller jul så - nej, installationera är inte i min smak alls. Undantag ditt pepparkakshus i glas... kanske;-)

Anonym sa...

Jag vill ha det röda eftersom jag så ofta har "hjärtat i halsgropen" Det här känns som en bra variant.Lena Säterberg

Ulla PE sa...

Fantastisk juldekoration! Och jag älskar ditt pepparkakshus i glas! Borde fixa en ny krans till ytterdörren, jag brukar binda en krans av granris och dekorera och i många år hade jag en krans av lin.

Jag är ju också en blå person, men den här gången skulle jag välja det röda smycket. Jag lovar att bära det på julaftonen om jag vinner. Det skulle passa perfekt till min ny(sydd)a julklänning.

Wilda sa...

Åh jag fastnade mest för pepparkakshuset! Haha sen är jag verkligen minimalist när det kommer till julen så där är vi helt olika, men det är ju också det som är så härligt! Jag förundras av din kreativitet!

Gunilla sa...

HÄRLIGT BLINGBLING-ARRANGEMANG!
Fan, caps lock...
Nå, hursomhelst så vore det röda hänget perfekt till mig. Rött är ju min färg som du vet, och att det är ett hjärta på är ju perfekt eftersom hjärtan har stor betydelse för mig sedan jag var SÅ nära att förlora min make i en infarkt för några år sedan.
Dessutom passar det min politiska hemvist så bra ... "Hjärtat är rött och sitter till vänster". ;)

Monica Arnoldsson sa...

Rött är livets färg. Rött är kärlek. Rött är kraft. Och så är ju rött så sött��

Monika Wintherhamre sa...

åh så läckra båda två halsbanden men jag är ju lycklig ägare av ett blått och rött är min älsklingsfärg ihop med svart så tänk vilken lycka att ha ett härligt varmt rött hjärtehänge
Monika Wintherhamre

Vilt og vakkert sa...

Heisann...... tydelig at rødt er favorittfarven... og vi får tillate oss å overlesse litt i jula. Less is more er ellers viktig. Nevnte det nettopp for elevene i går da jeg underviste i komposisjon. Viktig å ha fokus!
Som du forstår av mitt innlegg i dag, så er jeg i gruppa som favoriserer rødfarven i jula, så rødt hjerte for meg!
Kjempefin pepperkakehus1
Ha gode førjulsdager :_OD)

malin.sofia sa...

Hej anni
Fin blogg du har. Skall kika närmare sen. Har försökt kommentera men det verkar inte som det kommit med. Försöker igen. Jag skulle vilja vinna det blå halsbandet om jag har turen. Det var underbart. /Eva Larsson.

BP sa...

Av någon konstig anledning missade jag hibbarna igår kväll när jag kommenterade. De är ju helt fantastiska. Å vilken idé att fläta stammarna - WOW! Att sedan "förstöra" det fina intrycket med makron på bladlöss förlåter jag dig inte;-) Tycker precis som du att de är äckliga - lössen alltså. Det tycker säkert din centraldammsugare också;-)

Cilia sa...

Så vackra saker.
Hängsmyckena är urläckra. Det blåa väljer jag om jag skulle ha turen att vinna. Och gör jag det vill jag skänka det till en fin, varm och god kvinna som haft "lite" motgångar i livet men ändå har en optimism som är beundransvärd. Dessutom är hon svag för blått. Skulle bli så glad om jag vinner så jag kan glädja någon annan med det oxå. // Cecilia

Mia Eggimann sa...

Hej Anni! Gud vad fint du får gärna komma och dekorera min trappa. Allt som står där nu är en lykta. Jag vill helt klart vara med i tävlingen och det blåa hänget skulle passa bra till kläderna i min garderob, klär mig mest i blått och grått.
Ha det bra
Mia

Unknown sa...

Hej Anni!
Fin blogg.
Jag tycker båda smyckena är vackra, men jag är lite rödare än blå. I alla år har de sagt mig att rödhåriga inte ska bära rött för det "skär" sig. Jag bryr mig inte om det, utan önskar innerligt ett rött smycke från den blåaste jag vet!
Isabel

cissi sa...

Oj, så mycket julpynt, själv har jag bara extra ljus, blommor och farmors gamla tomte framme.
Jag tycker mycket om det röda smycket med hjärtat. Om jag skulle vinna skulle jag ge bort det till en person som jag tycker är helt fantastisk för att visa hur mycket jag uppskattar henne.

Ingvor sa...

Hej! Älskar din julhörna! Så tjusigt med bl ingeting och färg.
Båda smyckena är ju så vackra. Väljer ändå blått för i min fantasi bor det ett litet lyckodag där inne i glaset.
Så man kan få för sig...
Kram och God Jul!

Ingvor sa...

Rättstavningsprogram... Så det kan bli. ☺
Ska stå blingbling och lyckodjur!

Anonym sa...

Önskar det röda med hjärta i,
vet att min mamma skulle jätteglad bli!
Hon tålamod har och finns alltid där för mig,
fast jag fyller 50 är jag ändå hennes lilla tjej ��

/F

Grahnslöjd sa...

Ojojoj, vilken härlig julsamling du gjort, kan verkligen bli snyggt med en MASSA!! Väldigt fin komposition!!
Om jag skulle vinna skulle jag välja det blå smycket eftersom det är min favoritfärg plus att jag känt mig så "blå" i höst att jag skulle behöva något vackert att pigga upp mig med:)

Mias Mix sa...

Din trappa är tydligen lika fin i alla årstider!!! Helt fantastiskt! Dina gäster måste känna sig så välkomna. Så hemtrevlig känsla!
Det var inte mycket till gentjänst du kräver, men om jag skulle vinna väljer jag det röda. Kan behöva ett hjärta just nu. Kram!

" Löken" / Karin Nilsson sa...

Åh så vackra smycken du har gjort Anni! Båda är så vackra på sina egna unika sätt! Hur mycket jag än tycker om blått så har rött alltid legat mig närmast hjärtat och mina elever har alltid kopplat ihop mig med hjärtan i alla dess former!De har haft lätt att slinka med i alla dess former i mina meddelanden till dem för att de betytt så mycket för mig. Om jag skulle vinna smycket skulle jag bära det med stor heder och veta att just du har gjort det <3 Det skulle betyda mycket för mig!Ett hjärta nära hjärtat <3 Om jag väljer att ge bort det ska jag ge det till min kusin som just i dagarna mist sin dotter. En dotter som kämpat mot cancer men som dog på Luciadagen endast 39 år gammal <3

lopplisa sa...

Wow!! Det är så här det ska vara på jul! Klatschigt och kitsligt med omsorg! Tycker lite synd om barn som växer upp i julbleka, trendiga hem av idag! Barn älskar ju ofta bling, blink och färger! :) Fram för fler färgrika julhem!! :)

Om jag skulle vinna något av dina fina smycken, önskar jag mej det blå. Tycker det ser ut som en förtäckt variant av "onda ögat" och skulle inte ha något emot att bära ett sådant :)

Nette Cecilia sa...

Höll på att missa det här men som sagt blå är ju min favorit ,,kramen Nette

Anni sa...

Och vinnarna blev:
Vilt og Vakkert
och lopplisa!
Skicka era adresser till vardagsnjutning@hotmail.com så postar jag direkt!