Sidor

19 februari 2017

En sådan där helg igen!


Efter en veckas förkylning var det skönt att kunna gå på tjejmiddag igen. Himla trött var jag innan jag kom dit, men nog piggnade jag på mig efter en god fördrink!

Håll med om att den rutiga duken ger bordet en mysig bistrokänsla!



Vi fick den supergoda rostbiffssalladen som jag gör i förenklat skick, men som värdinnan (som alltid lagar köttet själv, vilket förstås gör rätten ännu godare!) nu varierat med tomatpesto och ugnsrostade småtomater.



Vi provade ett antal olika rödviner, varav ett ratades totalt då det luktade vita bönor i tomatsås (alternativt permanentvätska, en doft jag inte känner till). Sedan serverades en underbar saffransglass med rom och hackad Schweizernöt.

Tackolov hade maken redan tidigare erbjudit sig att hämta mig när det var dags, för nu var vi fyra småtrötta tjejer som uppskattade att köras hem till förorten istället för att skumpa tunnelbana och buss missinassen.



På lördagen jobbade jag i butiken i Gamla Stan och fick med mig den utflyttade Mellangrabben hem.



Vi åt kött, hasselbackspotatis och goda ostar innan kvällens mellofest som här får illustreras med en suddig bild på herrarnas snacksskålar. Den närmaste innehåller rotfruktschips från Lidl och den är min.



Så blev det söndag och jag höll glaskurs i matsalen. Bakade en mäktig chokladtårta som kursdeltagarna fick mumsa på, men den slipper ni se bild på ;-)

Ikväll såg vi Så ska det låta. Återigen en av de inspelningar jag varit på och minsann syntes jag i bild en liten stund.

17 kommentarer:

Inger sa...

Oj så mycket gott att äta, ja mat är en njutning.
Ha det bra!

BP sa...

Än en gång blir jag bara andfått när jag läser ditt inlägg. Men huvudsaken är ju att du har haft roligt!
Eloge till din man igen - vilken service! En sådan service gäller inte här hemma. Vi brukar säga "kan man supa får man ta sig hem bäst man vill". Funkar det också. Det finns ju taxi;-)
Skrattade gott åt "missinassen" här!

Maten dissar jag tyvärr totalt - inte min grej alls. Däremot gillar jag glaskursen. Var Mia med?

PS. I väntan på "Innan vi dör" såg jag några minuter av "Så ska det låta". Såg till min stora förvåning att di Leva var med. Gillar honom skarpt och har faktiskt mött honm två gånger irl. DS.

Susjos sa...

Maten såg gudomlig ut, och nu längtar jag efter hemlagat! Det har blivit mycket snabbmat på sistone, förutom ikväll då vi gick ut och åt, det behövde vi efter dessa intensiva dagar, och det är inte slut än!
Jag fattar inte hur mycket man kan samla på sig i ett radhus på 15 år?! Min man gillar i och för sig att samla på saker, så jag skyller en del på honom,men jag kan också...
Men det är en skön känsla att slänga saker, och jag tror vi behöver slänga ännu mer, källarförrådet är fullt nu!
Åh, nu vill jag ju se Så ska det låta ...om du är med! Men jag har svårt för Tomas Di Leva..
Kram och sov så gott!

Anneli - A'la Foto sa...

Maten och snacksen ser helt fantastiskt ut! Jag hade gärna sett den mäktiga chokladtårtan också för jag gissar på att det var ett mästerverk! SÅ härlig din helg verkar ha varit! :O)

BP sa...

Svar: Du får gärna kommentera "bakåt". Ser ju dina kommentarer när jag kollar "kommentarer". Men du får såklart göra som du vill;-)

Helen sa...

Det var en händelserik helg med en massa gott att äta! Bilden från den ödsliga gatan i stan gillar jag, kanske för att det är så långt från min egen vardag.

Susie på Stjärnarve... sa...

Förstår att du har en mycket hjälpsam och händig gubbe, som inte bara agerar chaufför utan också bygger och snickrar och fixar i trädgården - och en sån kan man inte vara utan!
Har ju själv en som är bra chaufför när jag inte kör själv och är mycket händig, fast inte med trä - utan det måste vara metall och färg - och som dessutom inte gillar att dona i trädgården. Fast numera hjälper han till, ibland t.o.m. utan att gnälla och alldeles självmant!
KRAM
Susie

Vonkis sa...

Som vanligt ser att väldigt väldigt gott ut. En ska inte läsa din blogg när en är hungrig :-)

Stare Ström sa...

Oj så mycket du hinner med!

svar: kan hålla med om att dimma är vackert, men inte dag efter dag som vi har haft det i "vinter"!

Violen sa...

En riktig mathelg! Kanske bra att bryta av med glaskursen så att du hinner få upp aptiten till nästa måltid! Synd att jag inte såg "Så ska det låta", hade varit kul att se dig live!
Ha en fin vecka!

anemonen sa...

Mat mat på stora fat. Ljuvligt gott och så kul att du piggnade till med tjejerna. Tänk vad goda vänner kan göra skillnad.

KajsaLisa sa...

Mycket gott som vanligt gillar bilden från gränden.

Anita sa...

Oj, tur att det är lunch snart för nu vattnas det rejält i munnen. Vilket trevlig helg du verkar haft. Och så kul att du var med i bild i Så ska det låta.

Ha en fortsatt skön vecka!

/Anita

Åke sa...

Dukar är detaljer bara ;) Sånt ser inte jag :) Det som ligger på tallriken och fylles i glasen detaljerna äro viktigare ;) En helg som gick i läckert ös för dig synes lång väg :)

Anonym sa...

Vad mysigt och gott det ser ut med tjejmiddagen! Kul att prova lite viner också, ävenom alla inte är vad man tänkt sej.
Härligt Gamla Stanbild!
Verkar ha varit en trevlig ocj givande helg.
Här i Wales börjar våren kännas av, skönt!
Ha det bra!

Eva Trillian sa...

Så mycket gott! Och trevligt :)
Gillar duken! Tänk vad dukningen gör!

Janicke sa...

Borde veta bättre än att kika in hos dig så här på kvällen när hungern är lättväckt .... guså mycket gott (fast minus snacksen för min del då).
Härlig bild av Gamla stan! Fin helg att få del av, som vanligt.