Sidor

26 augusti 2009

EFIT - en sensommardag

Dags för EFIT igen, ett foto i timmen. Så här hade jag det på tisdagen, en solig sensommardag mitt i livet:

Kl 06.30: när jag sömndrucken kommer ner till köket (det var ju kräftskiva igår) står den där - dagens första tebalja, serverad av maken och med en värmehållande assiett på topp. Bilden är suddig, jag vet, men så är jag själv ganska suddig på morgonen. Snart ska jag väcka alla söner.

Kl 07.30: Lilleman klär på sig. Vi hade hoppats få se Fuglesangs rymdfärd innan vi cyklade till skolan, men den blev uppskjuten (haha, vilken ordvits...). Äldste sonen cyklar till sin skola, mellangrabben äter frukost.

Kl 08.30: jag är hemma efter att ha lämnat Lilleman på sin skola. Hjälmen (som jag vunnit från Cloetta) och cykeln är jag nog ganska ensam om, men gissa om det ryms mycket mat i låda (som jag fått av min bror) och barnstol (som Lilleman vägrar sitta i nu när han är stor) när jag handlar! Väcker dottern.

Kl 09.30: jag har avverkat dagens andra tebalja och ger mig ut för att rensa garagets tak och hängränna från tallbarr och boss. Hittar totalt fyra trasiga tegelpannor som maken ska få byta ut. Tegelpannorna är begagnade, vi åkte och tittade på dem mitt under Lillemans utdragna förlossning.

Kl 10.30: dottern är just nu väldigt förtjust i grapefrukt. Tidigare var det apelsiner. Undrar hurdan hon kommer att bli om hon i framtiden blir gravid? Själv såg jag fram emot att ligga på soffan och äta praliner, men så blev det inte. När jag väntade dottern hade jag begär efter jordgubbar och minimjölk! Nu gör jag mig dagens tredje tebalja.

Kl 11.30: dottern gör sig i ordning för sin första föreläsning på universitetet. Visar mig något som ser ut som ett rejält operationsärr, men det är bara hennes superkänsliga hud som reagerat på att hon rivit sig på bh-bygeln. Min lunch är inte lika intressant som motiv.

Kl 12.30: jag har sålt min första gjutna glasorm och packar den ordentligt i bubbelplats och wellpapp. Har slipat och snyggat till kanterna, den hängde helt obearbetad på ateljéväggen när den blev såld.

Kl 13.30: jag har cyklat till centrum, köpt bullar till barnen (fyra bullar - fyra barn - jag kan lätt avstå!) och present till fredagens födelsedagstjej (nu blev du allt nyfiken C - jag ser minsann att du ringt just då också!). Gör dagens fjärde tebalja.

Kl 14.30: plockar undan arbetsbordet. Lycka är att kunna stå ute i solskenet och jobba. 22 grader i skuggan - varmare i solen! Jag vågar inte titta på någon väderprognos, vill ha det så här ett bra tag till!

Kl 15.30: vi missar bussen till simskolan. Nu blir det lite stressigt. I badkassen finns Lillemans andra mellanmål packat, han brukar äta det på bussen men kan börja redan på hållplatsen denna gång.

Kl 16.30: fotoförbud i simhallen, men därhemma äter killarna upp det sista av chokladkakan. Bara små små smulor kvar...

Kl 17.30: hemma igen. Eftermiddagssolen bleker rabattens färger, men frodigheten syns - mina frösådda malvor sprider sig hejdlöst!

Kl 18.30: jag dukar ute. Vi har inte ätit inomhus så många gånger i sommar. Har haft tur med vädret - inte varit där det regnat. Skönt att ha rester av den suveräna chilistarka grytan med choklad - ännu starkare nu när den fått stå till sig!


Kl 19.30: jag plockar dagens björnbärsskörd. Det blir någon liter idag igen - och många litrar sitter kvar i snåren! Vi äter dem färska, jag kokar marmelad med choklad, fryser in en hel del och använder gärna de frysta till underbara glace au four med fluff... (jag brukar använda biscotti istället för den botten som görs i länkens recept).

Kl 20.30: kikar på datorn och pratar med barnen med ena ögat på fotbollen. Heja tjejer! Dagens sista tebalja står bredvid mig.

Kl 21.30: Lilleman sover och Lovefilm har skickat en film som jag och dottern vill se: Maria Larssons eviga ögonblick. Vi sätter oss i soffa och fåtölj och myser.

Kl 22.30: lite sugen. Ett digestive med oströra sitter fint. Dillfrön och kajennpeppar ger extra sting åt osten.

Kl 23.30: dags att släcka och komma isäng! Hoppas att solen skiner i morgon också!

18 kommentarer:

Babsan sa...

Tack för det!
Kanske skull prova det där EFIT...

Å jag såg minsann en kantsatt rabatt:-)

Catarina sa...

Så mysigt. Så charmigt. Du lever ett gott liv, men det är jag säker på att du är fullt medveten om....:-). Medveten närvaro i dess finaste form. Kram till dig från mig

Micke sa...

Härlig dag och mycket förklarande text! ...men gjutna glasormar var första gången jag hörde talats om!

Mia Nordin sa...

Äntligen har jag hittat igen dej! Vilken fantastisk Blogg ochvilka fina bilder! Jag älskar ormen..
Kram, Mia ( Liem från vk)

Ulla PE sa...

Jag hade ingen aning om att du behöver så mycket te. Men kanske du dricker mindre te om du får vin istället? Och en hel dag utan choklad???

Men kul att se bilder. Som alltid.

Emma sa...

Te är gott! Jag behöver också flera baljor om dagen.....! Härliga bilder, vad skönt liv ni verkar ha!

maria sa...

Mmm vilka härliga bilder och härlig dag.. :)
En fråga:
Balja = stor mugg eller Balja = tekanna ??? (en viktig fråga som du märker..)

För övrigt blir det ingen tjejmil för mig. Planerar däremot en tjejträff, återkommer inom kort med helgförslag. :)
kram.

kattila sa...

Jag blir så glad när jag går in på din blogg och ser att den är nyladdad med nya fina bilder och text!
Tack för dagsbeksrivningen, men det fina vädret höll sig inte här. I går natt började det spöregna. Nu skiner solen lite mellan molnen men vad kallt det blev på stubinen!

Anni sa...

Tebaljan (som syns på första bilden) rymmer en halvliter. Den står ofta någonstans i huset, halvfull med kallnat te...

Mumintrollet sa...

Oj vad mycket te du dricker! Blir kissenödig av bara tanken! Själv klarar jag knappt 3-4 dl te 1 gång om dagen. Sen får jag springa på toa stup i kvarten resten av dygnets timmar. Jobbigt jobbigt...

Janicke sa...

Tack Anni!
Vilken fin orm, me like.
Å tyvärr, det regnar i dag. Ser lite knepigt ut inför helgen också, vi får hålla tummarna.

Janicke sa...

PS
Tack för receptet!

maria sa...

kameran kanske ligger framme... isf
häng på min utmaning!

http://helheten.blogspot.com/2009/08/dar-jag-ar.html

Mia S sa...

Full fart från morgon till sena kväll !

Vilken vacker orm (den enda sort man inte springer bort från antagligen :-))

Och sen ser jag att det ligger ett snyggt märke i tre färger på högersidan... härmar nog och supportar på min blogg också tror jag...

Kram och ha det gott ♥ ☺

Anonym sa...

Ja men vad mycket du har hunnit med, framförallt många baljor te.Hehe..Jättemysigt!!Man blir glad,,jättefin orm..

Öbon sa...

Fina bilder! Men vilket läskigt märke din dotter fick.

Jo, jag både gillar och inte gillar att ha mycket omkring mig. Men jag har bestämt mig för hur nästa år ska se ut = inte så här.

Mia sa...

Vilken härlig dag du verkar haft! Underbara bilder, roligt att få se din dag!!

Kul att du fått sålt en vacker orm också!

Vonkis sa...

Vilken läcker orm du gjort!