Sidor

31 augusti 2009

En otroligt välmatad helg...

Med de helger jag har bakom och framför mig är det tur att det blir vardag ibland så att jag hinner vila...

Inledde helgen med VAB av kräksjuk son, så det var väl ingen vidare start, men det lugnade ner sig ganska snart. Ingen verkar ha blivit smittad heller, svårt att veta vad som drabbar de små liven. Förmodligen något som vi andra redan haft!


På fredagen fyllde en av mina väninnor år, så vi var där och firade henne "After Work". God mat, glada vänner, flödande viner och en stackars tysk praktikant som fick stå ut med en allt gladare svensk man.

På lördagen stor träff med internetvänner inför Tjejmilen. En blandad kompott av kvinnor, varav en del träffats flera gånger, andra inte alls. Kul! Något som verkligen ger mersmak! Allra roligast är förstås när man står och väntar in varandra på mötesplatsen och försöker lista ut vem som är vem när de kommer. Förhoppningsvis ler de när de känner sig utstirrade!

På väg till vår lokal passerade vi maskinsektionens nollor och deras phösare, inte utan att det väckte vissa nostalgikänslor!

Vi tillbringade kvällen i ett koloniområde, så jag passade på att fotografera när vi i skymningen tog en promenad och tittade på lotterna. För mig är kolonistugeområden ren barndomsnostalgi. Mina morföräldrar hade en lott i Malmö, jag vill minnas att det var alldeles nära Folkets Park. Stugan var ganska stor, man kunde sova över på loftet, och mellan lotterna var det smala gångar med höga häckar som skydd - mycket fantasieggande! När området skulle bebyggas flyttades alla stugor ut till ett område utanför Malmö och det blev förstås aldrig detsamma.

Den danske landskapsarkitekten professor C Th Sörensen var en av två viktiga förebilder för de svenska trädgårdsarkitekterna under funktionalismen. Redan 1948 ritade han ett helt fantastiskt koloniområde i Naerum i Danmark, där lotterna är ellipsformade och ingen gränsar till den andre utan alla tar fullt ansvar för sin egen häck runt lotten. Helt fascinerande!

Vår kväll i det svenska lilla området fylldes av mera mat, goda viner, ostar, bakverk, choklad och mycket skratt och prat! Och mersmak, som alltid!

På söndagen var det så dags för Tjejmilen. Fullständig rapport har jag i annan blogg, för de "drabbade". Här kan jag konstatera att det var ett utmärkt väder, soligt, blåsigt och alldeles lagom varmt. Halva hejarklacken var på plats och skötte sig med den äran. Vi som deltog gjorde det i olika startgrupper och med olika fart. Några av oss bjöd in oss på fika efteråt i närbelägen lägenhet. Oj, vad det satt fint!

Idag har jag ingen träningsvärk, men är lite mör. Läste just att hon som vann loppet hade fött barn i januari. Suck. Själv har jag siktet inställt på att i alla fall träna lite inför nästa år. Lite mer än i år. Det lär inte bli så svårt...

8 kommentarer:

Nastasia sa...

Men visst finns det fantastiska kolloniområden?! Vi har ju ett bla det som jag sa att Din pappa skulle måla av! Sanslöst vackert...men med någon modell större stugor numer.

Träna???? Det gjorde Du ju! Ju käkade ju praliner ju!...eller va menar Du???...;o)

Anne-Lie sa...

Dina helger är intensiva helt klart - men det är väl ändå inte helt fel det inte;-))

Håller mina tummar för att magsjukeriet håller sig borta från resten av familjen!

Å du! Nog finns det fler tesilar men det handlade ju om två och då blev "dubbeluppsättning" rätt;-))

emsa sa...

Ja trevligt va det och vackert runt omkring!
Lite synd att du inte vann en hacka på lotten för då hade du måstat på allvar!!Hihi♥

Öbon sa...

Ja, visst var det en supertrevlig kväll! Hm, det där med träning, får nog också ta tag i det.

Hrm

Susjos sa...

Vilka foton du tar! Otroligt vackra :)
Va kul att du också tog dej runt Djurgården i Söndags, vi kanske sågs,vem vet?
Jag hörde också att hon som vann hade fött barn i januari! Mamma Mia!!!!

helen sa...

Jag älskar kolonilotter! Min farmor hade en som jag saknar. Funderar ibland på att köpa tillbaka den. Tyvärr är det bara jag som förstår kolonilottens charm i detta hem...:)

Och så bloggar jag igen! Snart till och med med egen design på bloggarna. Hmm, kanske blått med prickar? ;)

Janicke sa...

Ser fram emot träning inför nästa gång, det gäller även att inspektera vätskekontrollerna!

Ulla PE sa...

Vad hade du för tid på loppet, Anni? Men det kan inte vara sunt att SPRINGA en mil!