Sidor

16 februari 2010

Veckans hus - glasfasader

Åter i Riga.
Ett förnyelseprojekt med svenskar i farten. 

Riga centralstations befintliga delar upprustades och fick nytt innehåll, två nya kommersiella byggnader bildar sedan 2001-2002 ett stadstorg med stationsentrén i fonden (till höger, utanför bild). I de nya byggnaderna ryms kontor, butiker och restauranger.

Integrerat med byggnaderna finns ett högt klocktorn som blivit en populär möteplats. Under sovjettiden var klockan digital, men det nya tornet har en analog klocka och en bar med milsvid utsikt högst uppe (tyvärr har jag ingen bild på tornet).
Arosgruppen Arkitekter och Sarma & Norde Arkitektbyrå i samarbete med NCM Donaldson ligger bakom projektet.


Andras glasfasader ser ni här!

7 kommentarer:

Artista sa...

Riga igen?
Gillar arkitektur. Det finns så mycket kul och intressant. Det roligt att tänka byggnader ur ett annat perspektiv än just byggnad. Att ta hänsyn till omgivningen. Att sticka ut och ta plats på ett häftigt sätt, fast med hänsyn ändå till stadsbilden.

Vi hörs!!!

Babsan sa...

Glas är ju en av dina favoriter!

Hedwig sa...

Vad spännande detaljbilden blev. Man tror ju att spegelbilden skall bli 'plan' och tydlig, men här verkar ju glaset vara allt annat än plant. Men vad gör det - fint blev det i alla fall.

Ladyinblue sa...

Som speglingar i vatten.../Ulla

Gunsside sa...

Kult speilbilde, ser spennende ut ;)

Kvasthilda sa...

Så läckert! Det finns en snarlik vägg i Harstad som jag fotat från andra sidan fjorden en gång. Den var koknav så vid ett ställe blev man jättebländad! Från andra sidan fjorden! Ljuset samlaes ihop och kastades tillbaks som en strålkastare.
(lika nyfiken tillbaks om dina studiekamrater)

Anonym sa...

Vilken återblick du visar. Jag blev förtjust i Riga när vi var där i augusti. Nu planerar vi att stanna två nätter på hotell. Jag såg så lite av staden och vet att det finns mycket mera att se. Din glasfasad är vacker ett bra foto. Huset som speglar sig passar mig bättre. Jag kanske lär mig tycka om "glashus" Margareta