Sidor

14 maj 2010

Veckans hus - Pampig Port

En port kan vara en dörr in till ett hus.
En port kan vara en öppning som markerar en entré.
Då behövs ingen dörr.
En port kan bestå av två käppar nedstuckna i snön.

Mina portar är från England i påskas. De markerar att här innanför finns något stort. Att man genom att färdas genom porten är på andras marker. Och visst blir man nyfiken på vad som finns längre fram?


Den första porten fick vi syn på när vi kört fel. Vi var tvungna att vända och köra tillbaka och då fick vi tillfälle att fotografera den. Porten finns i Worksop, sydost om Sheffield. Vad som finns innanför vet jag inte, men jag skulle gärna vilja veta...


Den andra porten är entrén till Fountains Abbey utanför York. Mer om detta säregna ställe skrev jag här.


Portarna på tredje bilden markerar entrén till magnifika Castle Howard. Vilka ofattbara rikedomar de murarna omgärdar! Och ja, det kommer att bli ett inlägg om detta fantastiska hus och park så småningom. Lite stuckatur visas i ett tidigare inlägg.


Lägger in en bild på en av portarna i trädgården också... Kan ju inte låta bli!

Andra visar sina Pampiga Portar hos Hedwig.

8 kommentarer:

Kristina sa...

ville bara säga hej och hoppas du har en fantastisk fredag!!!
Kramar

Hedwig sa...

England verkar vara en guldgruva vad gäller fantastiska detaljer på byggantioner. Den första porten är verkligen magnifik,något adligt/kungligt måpste finnas bakom de grindarna. Den andra och tredje stora och ståtliga. Det verkar finnas mycket murar och portar där borta. Den sista, trädgårdsporten, har du noterat minen på ansiktena upptill ?
Tack Anni för dina fina inlägg.

Gudrun sa...

Häftiga portar, på den sista bilden var det i min smak en riktigt vacker port.


Ha det gott.

Anonym sa...

Så tjusigt, jag har tyvärr aldrig varit i England, men kanske kommer jag dit någon gång.
Den pampigaste port jag sett är entrén till Hamburg zoo
Mia

Babsan sa...

Fantasin sätter igång genast.
Tänk allt som hänt...

Härliga bilder som vanligt!

Lisbet sa...

Det är ganska romantiskt med dessa portar. Skulle ju inte alls passa in i våra moderna samhällen.
Men fina är de!

Anonym sa...

Många fina och spännande portar!

Anonym sa...

Många fina och spännande portar!