Sidor

23 augusti 2010

EFIT - en augustisöndag



00.30
Dottern och jag har sett filmen Freedom Writers
och jag låter henne gå till badrummet först. 
Hon ska jobba på söndagen och behöver komma isäng.
Själv hinner jag njuta lite av min favorithobbit...


07.30
Vi åt kräftor i går.
Sedan rostade jag skalen och kokade fond.
Lät kastrullen svalna ute.
Dags att ta in den nu!


08.30
Maken har redan varit uppe i flera timmar.
Nu vågar han börja bullra, dottern måste väckas.
I huset pågår en rockad av radiatorer, några flyttas till andra platser
och så har vi kompletterat med nya större
för att den nya luft/vattenpannan ska bli så effektiv som möjligt.
På vissa platser krävs större bygginsatser...


09.30
Dottern äter frukost före jobbet.
Trött och förkyld.
Ska se om hon kan få vara ledig på måndagen, behöver vila.
Samtidigt trivs hon otroligt bra på sitt sommarjobb 
och vill jobba så mycket som möjligt!


10.30
Två söner ska till återvinningen med plast, papper och kartong.
Efter att jag tagit bilden välter det mesta ut 
eftersom lådorna packats åt fel håll.
En mycket irriterad 14-åring 
häver ur sig uttryck som mamma inte accepterar.
När allt är upplockat och ställts stadigare 
av en luttrad mamma går killarna iväg.


11.30
Är med en vän och handlar på Martin Olsson storcash till hennes födelsedagsfest.
Hon köper ostar och tårtor, jag passar på att köpa sådant som är billigt; 
chèvre, crema de balsamico, kycklingfilé och serranoskinka.
En del saker finns bara här, en del saker är otroligt billiga, 
men andra dyrare än i vanliga butiker. Det gäller att vara prismedveten!


12.30
Lunch hemma.
Blandad kompott, det finns ofta rester i kylen.


13.30
Mitt vardagsrum är i kaos.
Tur att jag är luttrad.
Vet att det blir bra när det är klart 
och just nu ska vi inte ha gäster.
Lilleman bygger en koja av sofforna - mitt i röran.



14.30
Dottern har fått vänskapsdegen Herman.
En söt surdeg för kakbak.
Han är ganska misskött och vi vet inte hur kakan smakar.
Hon hinner och orkar aldrig baka.
Jag testar och märker snabbt att receptet hon fått inte stämmer.
Googlar och hittar andra.
Ok. Då bakar jag väl två olika!



15.30
Går ut i solskenet i trädgården.
Suckar över Gravensteinern som knäcktes i en regnskur.
Plockar solvarma physalis och tomater.
Några plommon.



16.30
Klipper häcken utanför staketet.
En del brännässlor och rosor följer med.
14-åringen blir ganska sur när han plockar upp
det avklippta och gör illa sig på armarna.



17.30
Jag lyckas tigga skjuts för Lilleman till fotbollsträningen.
Bra - då kan jag klippa gräsmattan istället!


18.30
Gräset är klippt och jag njuter av min fina klätterros Etude
som frös ner i vintras men återkom - tackolov!
Nu får vi passa på att måla fasaden innan den växt sig stor igen!


19.30
Middag med två söner hemma.
Mellangrabben och jag äter karelska piroger med äggsmör.
Nej, det är inte nyttigt.
Men ruskigt gott.


20.30
Dags att provsmaka en Herman.
Den här är det russin, choklad och mandel i.
Den är snustorr.
Inte alls god.


21.30
Lilleman har sett på film och kommer isäng lite väl sent.
Tandborstar och tandtråd ingår i nattningen.

 
22.30
Vi ser på film igen, dottern och jag.
Hon har druckit en balja te och ätit lite chips.
Jag har avstått.


23.30
Så slutar min EFIT som den började.
Men nu är det Rolf Lassgård som är i rutan.
Vi ser Susanne Biers film Efter bröllopet.
Och dottern får gå först till badrummet.
Gonatt!

4 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Men nu tror jag du friserat sanningen lite i ditt inlägg - inte tackar du nej till en balja te på kvällen?
Det är härligt att se en dag full av aktivitet - min dag var mest full av återhämtning så det blev ingen EFIT;-))

AmeliaWatson sa...

Vilken otroligt vacker bild på blomman!

@Receptomaten sa...

Karelska piroger är nyttigt för själen om inte annat :)
http://receptomaten.blogspot.com/2009/11/karelska-piroger-for-dummies-alla-andra.html

Cari sa...

Tack för att jag får följa din dag. Och tack för hjälpen med att handla. Vilken vacker ros du har.