Sidor

03 april 2011

Nu är det hög tid!


Om ni inte har tänkt göra det, så tänk om!
Se till att ni vaccinerar er mot den fästingburna sjukdomen TBE i god tid inför sommaren, så hinner ni med de två första sprutorna. Den tredje tar ni nästa år.
Är ni spruträdda, som jag, kan jag berätta att de faktiskt inte känns alls!

Men alternativet.
Att smittas av TBE.
Det känns.

Min bror drabbades för snart två år sedan. Det är svårt att förstå att ett så litet kryp kan få en två meters 1XX-kilos man på fall. Ofattbart.

Och att det inte är över än. 
Inte på långa vägar. 
Kanske aldrig.

Häromveckan fick min bror träffa Aftonbladets journalist Svante Lidén som drabbades för 2 1/2 år sedan. Min brors psykolog ville att han skulle få träffa någon som kunde ge honom lite hopp om att det kan bli bättre. Få prata med någon som vet precis hur det är.

Svante Lidén har skrivit en artikel som berättar hans gripande historia. Eftersom jag inte tänker lämna ut min brors sjukdomshistoria tycker jag att ni läser artikeln. Om inte annat kanske ni kan hjälpa andra som drabbas, så att de kommer till läkare snabbt.

Trodde ni att fästingarna dött denna långa och kalla vinter? Glöm det. De har sovit gott under snötäcket. De övervintrar. Och de sprider sig norrut.

En annan sjukdom som sprids med fästingar, men man inte kan vaccineras mot, är Borrelia. Det är inte heller någon trevlig sjukdom, i värsta fall kan den bli permanent. Lyme-borrelia är en av de snabbast ökande bakterieinfektionerna i världen. Törs du läsa om drabbade människor tycker jag att du går in på Borrelia och TBE-föreningens hemsida och läser medlemmars bloggar. Informationen om sjukdomarna behöver spridas så att de drabbade kan få hjälp i tid och inte behöva må dåligt i många år. 90 av 100 får veta att de är "sjuka i huvudet" av läkarna, som inte ens tar borreliaprov...

4 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag HATAR fästingar trots att jag endast haft en enda på mig för några år sen, men vi har ju hund. Hon är lyckligtvis ganska förskonad, men ett tiotal varje säsong får man plocka bort. Vi går ju rätt mycket ute i skog och mark. Vår förra hund som blev 18 år hade 8 st på sig under hela sitt liv TROTS att vi då var i Stockholms skärgård varje sommar med vår båt!

Ulla P E sa...

Jag är verkligen inte den som blir hysterisk, men vi är vaccinerade mot TBE. Känns dumt att läta bli, när vaccinet en gång finns, men inte nåt botemedel mot själva sjukdomen.

Lo sa...

Tack för dina bra länkar! Jag och min familj började vaccinera oss för några år sen. Har en systerson som blev drabbad när han var några år. Men är i dag helt återställd.

Tove sa...

Otroligt att så små saker kan ställa till med så mycket hemskheter! Hu!