Sidor

01 april 2011

Tema fredag - på gång


I Stockholm är bygget för den nya Citybanan på gång. Det är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala stan. Här vid Odenplan byggs en av de två nya stationerna.


Jag tog dessa bilder för två veckor sedan och fascinerades av den tunna vägg som skiljer gropen från tunnelbanestationen bredvid. Hur stabilt är berget? Hur säkra är beräkningar och mätningar?

Om man kan borra för bergvärme vid Mariatorget och hamna med borren rätt ner i tunnelbanan - vem kan man då lita på?

Och så kunde jag inte låta bli att dra paralleller till bygget av tunnelbanan. Jag har en fin skrift om detta med underbara illustrationer av Lars Lindberg. Kunde man då, så borde man ju kunna nu...


10 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !
Vad de gräver i denna stad, samma med Södertälje, de gräver och fyller igen och gräver upp på nytt, så håller de på ständigt.Hela staden var uppgrävd vid flera ställen, när de la ner för fjärrvärme.Jobbigt.Jag vet sedan -60talet så gör de likadant i Stockholm.Det kan ju inte hålla för hur mycket grävande som helst.
Snart rasar väl allt samman.

Tack för info=intressant.

Kram Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Ps. kom att tänka på Aprilskämtet, men eftersom Du tog bilderna för två veckor sedan är det nog sant.Ds

4U2 sa...

Har aldrig gillat att åka tunnelbana, hoppas slippa så mkt som möjligt!

Jah Hollis sa...

Det blir nog bra när det blir klart.
Citytunneln i Malmö blev klar snabbare än beräknat och dessutom billigare. Och ner där ska jag snart igen när jag ska till jobbet i Kristianstad om en dryg timme.

Öbon sa...

Får en plötslig flashback till 60-talet, när hela (nästan) Klara försvann i en enda grusgrop.

Sinna sa...

Tänk vad mycket det är på-gång i stora städer jämnt. Spännade och skrämmande på samma gång. Hur mycket kan man görsa om och bygga i en stad?
Sinna

Lisbet sa...

Jag har väl sagt det ungefär hundra gånger förr, men kanske du inte minns det :) så jag säger ännu en gång. Du är en mästerlig fotograf!

Ha en skön kväll, lördag!

kram

Kerstin: sa...

Sist jag var i Stockholm tänkte jag på att det var så mycket på gång att byggas. Fascinerande med dessa tunnelbyggen!

Misswhatsit sa...

Ja , där var det en hel del på gång. Tänk att det finns utrymme för nya byggnationer hela tiden.
En bra dokumentation av nutiden samt intressant med historiken.
Ha en fin dag!

sinneskatten sa...

Fantastiskt är väl bara förnamnet..
och det tog en evinnerlig tid att räkna alla 11 tusen tranor..ler