Sidor

10 oktober 2014

Oväntat osmakligt fynd väcker minnen


Pappa kom med en hink nyslungad honung för att jag skulle hälla upp den på burkar till en marknad härom veckan. Ingen av oss var beredd på massgraven vi fann i hinken. Aldrig tidigare har myror tagit sig in i en hink och tackolov var detta den enda hinken där det hänt denna gång!

Jag påmindes om en gång när vi kom till sommarhuset på Gotland och jag var sugen på något så jag sprang till burken vi förvarade kalaspuffar i (ja tänk, sådant åt jag som barn!), stack ner handen och stoppade en näve puffar i munnen.

De var mjuka. Gamla. Och fulla av döda myror.

7 kommentarer:

Anette sa...

Blä, inte precis vad man vill se i sin honung. Fast myror ska ju vara nyttigt sägs det (åtminstone i Djungelboken ;) ) Ha en fin helg. /Anette

Scaniatjejen sa...

Åh fy så tråkigt! Ännu värre är dock historien om kalaspuffarna, får kväljningar bara jag tänker på det. Har en liten fobi för läskig och dålig mat... Trevlig helg, hoppas du får äta betydligt godare saker!=)

Anitas Malta sa...

Just det !! Myror är nyttiga fulla av protein och kan vara en tillgång som föda om man råkar gå vilse och virrar omkring i vildmarken flera dagar.

Haha.. men inte vill man ha dem för det och absolut inte i honumg som är så himmelskt gott. Åt också kalaspuffar när jag var barn. Garanterat utan myror.

Allvarligt talat. Trist att ni fann myror bland det goda men tur att de bara fanns i en hink.
Trevlig helg !!

Semester & Mat sa...

Va trist med honungen, men skönt att det bara var en hink.
Får lite rysningar av ditt barndomsminne med kalaspuffarna...

Freja sa...

Myror ska ju vara OK att äta, åtminstone enligt baloo. fast de myrorna levde ju... Trist med honungen och trist för myrorna, tur att det bara var en hink!

amo sin blogg sa...

Interessant å lese, men litt ekkelt ..

Mias Mix sa...

Lite extra krydda i honungen :) Nej usch, det där vill man inte stoppa i sig. Antar att du blev ganska förskräckt när du som barn upptäckte vad du just ätit :) Tur att det bara var en burk!