Sidor

16 februari 2015

Broderad charm


Jag köpte en broderad duk på Erikshjälpen. Den var billig och den var blå. Den passar perfekt på soffbordet! Men dottern reagerade på alla små broderifel, spridda över hela duken. Här är slingan längst till höger ljusblå istället för mörk.

I bought an embroidered cloth at a second hand store. It was cheap and it was blue. It fits my little coffee table perfectly. But there are many small errors, can you see them in my first photo? The swirl to the right should be dark blue instead of light blue.



Och här är det en salig blandning av ljusa och mörka stygn.
Plus några som bara är halva.
And here you can see a mix of dark and light blue stichtes
as well as some unfinished.



Ännu fler ofärdiga!
Even more unfinished stiches!



 Men felen gör inte mig något, jag tycker snarare att de bidrar till dukens charm!
 But I don't mind. I think that the errors makes the embroidery even more charming!

10 kommentarer:

x-handarbete-pyssel sa...

Ja, den har helt klart charm!
Jag jag tänker på när den broderades, kanske hade de inte tillräckligt av bara en blå färg utan fick mixa nyanser för att det skulle bli en hel duk?!
Något ska man ju göra av alla restgarner! :)

SmilingSally sa...

Hi Anni,

I'd never notice the mistakes if you hadn't pointed them out.

Enjoy your black beans tonight!

Happy Blue Monday!

LV sa...

Love and have many linens, but would not have noticed anything wrong with your blues.

Annesphamily sa...

Hi Anni! This is very charming. I am always finding great treasures at the thrift stores. Today because we celebrate President Day's and many business including government offices and schools are closed the thrift stores hold extra special savings days and have most everything int he store half off! It is snowing hard here but we may venture out later. Always fun to visit and I do love your blues. Enjoy the week and come visit soon.

Eva Trillian sa...

Hon har verkligen öga för detaljer - jag hade nog inte upptäckt allt det om jag inte stirrat på den bra länge! Charmen övervinner de små felen! Den är väldigt fin!

Nette Cecilia sa...

Vackert broderat ,förr hade man kanske inte råd att köpa många färger så man tager vad man haver ,Kram Nette

Little Wandering Wren sa...

You have a creative eye for detail Anni, you'd be great at those 'spot the difference' competitions I'm sure! You're right it surely is part of the charm of the embroidery, bet it looks fantastic on your coffee table!
Have a happy week.
Wren x

Janicke sa...

Fniss! Vore intressant att veta hur många som har sett misstagen genom åren. Påminner mig om att min mamma sparade flera oavslutade verk från min skoltid, i hopp om att jag nån gång skulle göra dem färdiga. Huga, inte min tekopp.
Fin duk som passar bra hos dig!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är tur att du, som köpte duken, inte retar dig på felen! Men jag tror du har rätt, dom bidrar till dess charm!!
KRAM
Susie

Kattila sa...

Tycker den är fin och som du säger bidrar skönhetsfelen till dess charm!