Sidor

24 januari 2016

Mysteriet är löst men glömskan är kvar.


Den här helgen blev det inte samma festande som förra. Jag jobbade i butiken både fredag och lördag, så idag höll jag mig hemma och inomhus - plusgraderna till trots. Lyckades kika in hos de flesta som kommenterat i bloggen och se i alla fall första avsnittet av Lars Lerins teveserie. Sedan kom dottern med en rejäl kardemummabullkrans som var helt gudomlig, trots att den var gårdagens och därför till halva priset. Vi har ett ruskigt bra konditori i vår del av världen!

Vi pratade bland annat om hennes kommande utställning, om Monthly Makers och så löste vi mysteriet med den försvunna Harry Potterboken! Jag var ju övertygad om att jag var mitt i fjärde boken, men kunde inte hitta den någonstans. Hade däremot av någon outgrundlig anledning sjätte boken stående i mitt arbetsrum. Med dotterns hjälp kom vi fram till att jag tydligen läst klart både fjärde och femte boken (!?) och alltså skulle börja på sjätte! Fyran och femman stod prydligt i Lillhunkens rum, så prydliga som nu sönderlästa böcker kan vara. Ibland är det lite jobbigt med fläckvis demens ...

Det är nämligen så att dottern tillåter inte mig att se filmerna förrän jag läst respektive bok och eftersom jag gav henne en resa (med mig som sällskap, man får inte vara dum!) till London och Harry Pottervärlden i julklapp tänkte jag ha läst böckerna och sett filmerna innan resan. Jag var i Harry Pottervärlden för två år sedan (har bara inte hunnit skriva om det här) och vill få ut ännu mera av den vid nästa besök.

Nu kan jag ta med sjätte boken till butiken imorgon och kanske få läsa lite mellan kunderna!

(Upptäcker just att detta är inlägg nr 1700! Jisses!)

15 kommentarer:

HelenTh sa...

Det kan verkligen vara jobbigt med teflonhjärna, tur att jag inte är ensam om det :). Tycker verkligen dottern gör rätt som tvingar dig att läsa böckerna innan du ser filmerna, man får verkligen inte med allt om man bara ser filmerna. Blev nästan sugen att läsa om böckerna... Ha en bra vecka tillsammans med Harry P.

Eva Trillian sa...

Aha :) det var så det hänger ihop!
Såg alla filmerna här i julas och gör nu en Harry Potter-paus innan jag läser böckerna :) igen!
Minnet. En lurig grej som jag tror har en egen vilja och driver med oss ;)

Livet genom bilder sa...

Nu får jag nog skämmas lite för jag verkar vara den enda som inte läst böckerna. Googlade på Harry Potters värld för jag har aldrig hört talas om det. Oj vad det verkar häftigt, hoppas verkligen att du fotar mycket när ni är där

Helena sa...

Jag har sett filmerna för länge sedan, men inte läst böckerna. Skön söndag till dig.

KajsaLisa sa...

Ibland blir det lite mycket att hålla reda på :)

BP sa...

Stort GRATTIS till 1700:e inlägget.

Å vad gäller HP så har jag läst böckerna flera gånger om (nå't jag aldrig gör annars), förutom den sista, som jag gillade minst. Har även sett filmerna. Å dom motsvarade inte alls böckerna, trots alla specialeffekter. Så jag hoppas att HP-världen i London motsvarar dina förväntningar. EvaTrillian ska ju också dit. Ni kanske möts där;-)

Barbro sa...

Har hört så mycket gott om denne Harry Potter. Våra äldsta barnbarn har varit helt sålda på böckerna och filmerna. Äldsta flickan har också varit och tittat i London. Blev nu nyfiken faktiskt och kanske ska jag kolla på böckerna.

Violen sa...

Tur att mysteriet blev löst så att du kan få ut mesta möjliga av Londonbesöket! Låter mysigt att åka tillsammans med dottern!

Unknown sa...

Imponerad vilken gedigen förberedelse. Jag tillhör de som inte är lika mäkta fascinerad av Harry och hans värld, somnar varje gång, vilken del det än må vara.
Lycka till i affären!
/Kiki

lavendia sa...

Ibland tillbringar man mycket tid med att leta.
Jag har inte läst Harry Potter och inte Sagan om ringen. Inte någon bok alls av dem. Jag försökte en gång med Sagan... men tyckte inte de lät roliga.
Men det är ju så många andra som är helt uppslukade av böckerna. / Britt

anemonen sa...

Det var många inlägg det grattis till jämna...... Härligt att bara sitta med en bok en hel helg. Det är inte så dumt det och som extra krydda en god bulle. Böckerna brukar vara bättre än filmerna så bli inte besviken. Jag har inte läst böckerna men sett en film. Min genre är deckare.

Olga T sa...

Spännade. Jag känner mig så ensam om att inte ha fängslats av dessa böcker och filmer. Kanske kan det ändra sig?

Janicke sa...

Grattis till så många inlägg, snart 2 000!
Du och dottern får säkert buskul i London.

Janicke sa...

@ Min Punktbelysning - Nä, det är faktiskt inte speglingar. Fotade från min balkong, en lyftkran med sina varningslampor. En disig kväll!

Vovven i vattnet - faktum var att han inte kom upp, visade det sig. Hade inte vett att simma tillbaka en bit. Men jag fick ju förstås genast upp honom. Han älskar att bada men får aldrig gå i någonstans där jag inte kan hjälpa honom om det behövs.

Insikt - det där fönstret finns i en mer eller mindre ödekåk i Jurmala. Mkt fint gammalt och fantasieggande hus, spöklikt dock. Där fotade jag också tema
http://janicke365.blogspot.se/2015/12/320365-eget-tema-spokhus.html

och

http://janicke365.blogspot.se/2015/09/180365-ax-8.html

som du kan ana längst ner till vänster.

Krasch - det där "krossade" glaset är faktiskt närbild av en rund liten lampa!

Razzy sa...

Grattis till 1700 :) Jag har läst alla böckerna men inte sett alla filmerna. Kram Eva