Sidor

31 januari 2016

Sista januarihelgen

Detta är undersidorna och S står för Lördagsgruppen.

Keramik på lördagen. Äntligen! Jag hade lite att putsa på sedan förra terminen, men sedan gjorde jag nytt. Tyckte så mycket om de tre snöstjärnor jag fick klara före jul, så nu gjorde jag en hög till. Det gäller ju att vara ute i god tid till nästa jul!



Och ytterligare en Knyttetstolpe, om ni minns den förra. Kanske att denna inte får bli lika hög. Jag hann också göra fyra stora blommor och glasera en del skröjbränt som jag hade tagit hem i höstas.



Idag blev det en behaglig och lugn förmiddag i morgonrocken på glasverandan med solen, tebaljan och de tidningar jag lånat. När grabbarna så småningom kom upp, gräddade vi våfflor och mumsade med skagenröra eller sylt och grädde.



Sedan gick jag en vända i trädgården med kameran, tänkte försöka fotografera samma vinklar den sista i varje månad under året för att se hur olika det ser ut.

Och resten av söndagen har ägnats åt att städa mitt arbetsrum. Jag ska få övernattande gäster och då är det väl bra om min bråte är borta ... men det får ni höra mer om nästa helg!

Nu ska vi se på film. Lillhunken vill se explosioner, men jag tror att det blir lite mer Vilda Västernaktigt.

23 kommentarer:

BIRGITTA AHL sa...

Men vilken fin keramik du tillverkar. Och Våfflor är inte dumt....mums.

anemonen sa...

Oj så mycket vackert du har tillverkat. Önskar jag hade den gåvan. Jag försökte en gång men det är inget jag vill visa så då vet du min begåvning på keramikens område. Våfflor är bland det bästa jag vet. En god helg du har haft. Tack för att du visar allt det vackra.

BP sa...

Knyttestolparna minns jag. De var helt läckra. Å du har verkligen framförhållning:-)

Susjos sa...

Så fina keramikgrejor du gör, imponerande som vanligt!
Såg att du hyrt filmen "Grace of Monaco", Nicole Kidman spelar ypperligt bra, jag gillade den!

Så kul att du ska se Jersey Boys redan nu i veckan,med Anne-Lie? så roligt! Det är ju lätt underhållning, inget tungt alls, och gillar man musiken ,som jag gjorde, ja då ryser man några gånger..och så han,lilla Bruno...vår favorit,eller hur?!

KajsaLisa sa...

Ljusstakarna gillar jag.

Unknown sa...

Blir så imponerad av människor som har förmågan att skapa vackra saker.

Janicke sa...

Kul med samma vy en gång i månaden! Har ett antal sådana sparade, så fint att gå tillbaka till.

Violen sa...

Vilken bra idé att fota på samma ställe under året och se förändringarna! Tror jag ska försöka mig på det också!

lavendia sa...

Jättefina saker i keramik. Roligt att göra eller hur? Finfin altan med massor av lediga blå krukor. / Britt

Home2tiny sa...

Vilka ljuvliga keramiksaker du gjort, något som står på min önskelista, att få skapa och dreja... Kul idé att fota på samma ställe under ett år. Kramisar Tina

Mias Mix sa...

Bra med framförhållning men just nu känns det väldigt långt till jul :)
Jättefina saker som vanligt. Var i gamla stan ligger butiken du jobbar i?
Mmm våfflor är så gott. Läste just ett recept på glutenfri våffelsmet på en annan blogg som jag ska testa. Det där fröknäcket som du och jag bakar det gör jag helt glutenfritt nu och det blir precis lika gott. Ska testa om migränen kan ge sig lite om jag undviker gluten så gott det går.
Ja det är jättekul att både Cissi o jag ska bli mormor. Cissi och jag har ju träffats 3 ggr och redan planerat att träffas igen :)
Önskar dig en skön vecka!

Mias Mix sa...

Först nu såg jag din andra kommentar. Tack för den fina kommentaren om bilden med hus.
Och angående migränen tror jag min också är mycket hormonbetingad. Har alltid fått i samband med mens sedan jag var tonåring. Men när jag gick in i väggen ökade den och sedan 2006/2007 har jag haft migrän ca 8 dagar per månad. Nu under hösten/vintern har jag kanske haft 13-14 dagar per månad.
Har provat att ta bort hormonspiralen, provat basal kroppskännedom, akupunktur, aloe vera, gått hos kiropraktor, går på massage minst en gång i månaden sedan 25 år tillbaka. Snart vet jag inte vad jag ska prova... Botox vägrar jag testa även om en del tycker det är bra. Så nu blir det i alla fall så glutenfritt som möjligt en tid så får vi se.

Anki sa...

Beundrar din fina keramik... många vackra saker! Många snygga krukor där på din altan... och i min favoritfärg!

Vilt og vakkert sa...

Heisann.... helga ser ut til å ha vært både slitsom og avslappende, sånn skal det være. Flott keramikkarbeide!
Ha go´uke ;:OD)

Anne-Lie sa...

Men så kul! Ska du få fler nattgäster? För inte städar du väl för min skull :)
Längtar så morgondagens lilla träff passar perfekt!

Olga T sa...

Våfflorna fastnde jag för nu.....men jag drack precis upp kaffet så jag får avstå ;)

Helena sa...

Men åh så fint du skapar med keramik! Gick en gång en kurs för att pröva och insåg hur svårt det var. Önskar dig en fin ny vecka. :-)

Helen sa...

Vilka underbara keramiksaker du gör, snöflingorna skulle jag inte ha något emot att dekorera huset med till jul. Helgen låter verkligen härlig, softa på glasverandan, våfflor och film med sonen, kan nog inte bli så mycket bättre.

Annette sa...

Så fina saker du skapar. Kreativitet är bra för själen, det är jag övertygad om. Men oj! Tittade på knyttestolpen du länkade till, hur får du den att inte välta omkull av stormar och snömassor? Jättefin är den. Ser framför mig dem utan tak som perfekta för vårblommor, om de inte är för höga förstås, och lilla knyttehuset var ju så sött <3

Katarina sa...

Vad roligt att du tittade in till mig så att jag fick en påminnelse att titta in till dig, både här och på den härliga receptsidan. Mycket fint du har skapat, glashjärtana föll jag särskilt för. Jag tycker det är extra kul att ta inspiration från något befintligt och skapa i ett annat material än vanligt.

Katarina sa...

Och nu insåg jag att jag redan hade ramlat in till dig från Monthly Makers sammanställning. Då kopplade jag inte att det var på den här bloggen jag tittade. Lite virrigt...

Anonym sa...

Vilken underbar helg och underbart återberättat. Alltid lika ljuvligt att kika in och läsa och se dina fina bilder och alster. Må så gott!!

kissed by an angel sa...

I like the snowflakes and your waffles look very yummy!!! It seems that I need some waffles in the afternoon, too :)