Sidor

02 december 2016

En reslig och välsmakande charmör


Så svårt det var att välja charmör bland alla charmörer till Blommig fredag! Till sist bestämde jag mig för min magnifika grönkål som varit så vacker hela sommaren och växt sig så hög och ståtlig.



Jag sådde Curly Scarlet på glasverandan i våras, flyttade ut småplantorna till växthuset i april och planterade dem sedan i det nybyggda trädgårdslandet den 22 maj. Var dum nog att inte börja skörda i tid utan såg på när blad efter blad åts upp av andra intressenter innan jag insåg att jag kunde hinna före dem genom att frysa in så mycket som möjligt.



Efter frosten är bladen helt lila och blir fantastiskt dekorativa i olika maträtter. Plantorna är 1-1,5 meter höga och det sitter en hel måltid på varje stam! När århundradets snöoväder drog in över Stockholm lade en del av plantorna sig ned, men reste sig spänstigt igen när plusgraderna återkom. Snacka om charmör, va? ;-)

14 kommentarer:

Maribel sa...

En högrest vacker charmör.
Trevlig helg!
Marika

Veronica sa...

Det var riktigt charmant att den reste sig ståtligt igen efter en halvmeters snötäcke ;)

Mina kålplantor blev nada i år för djuren var för glupska för mig att hinna med!

Kram och ha en härlig dag!

//Veronica

BP sa...

Å varför heter grönkål grönkål när den antingen är lila eller brun? Bra fråga, eller hur;-) Men den vill kanske charmar mig med sin lila färg;-)

Grattis till din resliga och välsmakande charmör:-)

Anonym sa...

Høy, mørk og flott!

Carina sa...

Den charmören blev jag riktigt avundsjuk på. God, nyttig och alldeles underbar att titta på. Kan inte bli bättre.

Ha en fin helg! Carina

Merja sa...

inte svårt att bli charmad av en så vacker växt. Verkar tålig också...om den inte hinner bli uppäten;)
Trevlig helg!

Trädgårdsvägen sa...

Så vacker den är, måste jag definitivt så och odla nästa säsong. Stort tack för tipset. Trevlig andra advent! /Charlotte

Nastasia sa...

Hej finaste du!
Lång tid sedan jag var här! Kommer inte ihåg varken hur man följer, fixar till min egen sida eller annat. men jag blev glad när jag lyckades hitta dig!

Må så gott!

Mias Mix sa...

Verkligen! Är den lätt att odla? Köpte häromdagen för att göra grönkålschips.

Gunilla sa...

Vilken fantastiskt fin färg på bilderna gillar det mönster som kålbladen bildar,

Ha det gott

Marit sa...

Utrolig flott grønnkål! En virkelig sjarmør :)

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Så fin en riktig charmör det håller jag med om. Både snygg, god och nyttig.
Ha det fint!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vacker men också väldigt god. Drar mig för att odla kålväxter på grund av att det är så många som tycker om dem.
Ha det gott!
Birgitta

hagen vår sa...

Hei!
Ja, den er sjarmerende. Grønnkål har et veldig vakkert bladverk. Flotte bilder. Jeg har noen i krukker.
Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min.
Ha det godt! Anne