Sidor

15 januari 2018

När allt bara blir skrutt.


Som den tappre läsaren av min blogg vet blev varken jul eller nyår några höjdare. Vi åt den önskade nyårsfonduen på fredagen efteråt, då sönerna piggnat till från sina sjukor. Då hade både maken och jag börjat känna oss krassliga, maken framför allt (men han är ju karl). På lördagen åkte äldste sonen tillbaka till Göteborg.

På måndagen började jag min veckolånga intensivkurs i keramik, något jag berättade om i EFIT. På tisdagen vaknade jag med 39 graders feber. Det var den kursen. Det blev svettiga/frusna dagar i tevefåtöljen istället för kreativa och skapande dagar i keramikverkstaden.



Desto roligare är det att så här sent omsider berätta om de fina julklappar jag fick av mina goa barn. Dottern ville inte ha eller ge julklappar, men jag envisas med att kalla hennes överraskning för julklapp. Hon berättar själv så fint i sin blogg om vad hon gjort och bilderna hon tagit är typ etthundrafemtio gånger bättre än min. Läs där om min gamla duk som hon gjort en ny upplaga av!



Äldste sonen hade skrivit ut sex knallblå mumintroll på en 3D-skrivare. De har en skåra i nacken så de kan användas som hållare för placeringskort.

Mellangrabben hade gått på jakt efter filmen jag önskat mig och hittat den i en begagnat-butik. Jag följde Ronnie Petersons karriär när det begav sig, men hann aldrig se filmen på bio.



Lillhunken gav mig en ställning till alla mina fågelmatare (ja, den ska ställas lite rätare, jag lovar). Vi var tillsammans i Vällingby lördagen före jul och fixade alla hans julklappar på bara någon timme. Effektivt och bra, dessutom fick vi två fina julgranar på köpet. (I Vällingby brukar de ge bort en gran om man handlar för 500:- i butik, så det har vi utnyttjat de senaste åren).

Nog om jul och det som varit. På fredag begraver vi svärmor, sedan vill jag gärna blicka framåt.

14 kommentarer:

Olga T sa...

Som det kan bli :( Vad skönt att du är på benen igen! Vilken dotter du har!!! Å vad omtänksamt och roligt! Nu tycker jag ju att de blekrosa färgerna är snygga, påminner om hallands- och blekingesöm i färgerna. Men jag förstår att du ville ha den ursprungliga och jag förstår att det måste varit minst sagt svårt när duken blev sådan i tvätten. Mumintrollen är ju för söta! Hade varit kul att se hur det där gick till. Har inte lärt mig 3d-printning men är så nyfiken.

Anonym sa...

Åh, vilka bra julklappar! Jag kan bara föreställa mig vilken överraskning det var att få duken.
Hoppas nu att begravningen blir så bra den kan och att det nya året fortsätter bättre än det startade.
Kram Kristina

BP sa...

Vad gäller duken så skulle jag varmt rekommendera att lägga den någonstans långt ifrån kaffe- och tekoppar, alternativt hänga upp den och aldrig tvätta den. Vilket h´jobb din dotter har gjort. Otroligt pyssligt!
Mumintrollen är ju sååååå fina. Precis som Gärdsmygen är jag också nyfiken på 3D-skrivare. Man kan ju göra hur många fina saker som helst med dessa printers.
Fågelställningen är en riktigt, riktigt bra och praktisk julklapp.
Så efter alla sjukdomar fick du ändå lite glädje under helgerna. Bra det!

Nette Cecilia sa...

Men oj så fin duk ,duktig dotter som överraskade dig så . Ja så julhelgen kan bli ibland ,vi har haft annorlunda jul i fem år nu . Synd att snön inte kommer hos er men kanske nu . Vi har storm här nu så den lösa snön som kom senast yr omkring och gör vägar ännu halare !Styrkekram inför fredagen ,Nette

Violen sa...

När allt är skrutt och elände kan det väl inte bli annat än bättre! Hoppas du får det bra framöver och kan se fram emot våren som snart är i sikte!
Önskar dig allt gott! Kram!

Eva Trillian sa...

Vilken fin gåva - omsorg och kärlek :) förstår att du kallar det julklapp -
och hon får väl kalla det vad hon vill <3
Blå mumintroll :) Ja, varför inte!
Sv 1: Hoppas du hittade några vållullal i frysen :) för det är gott det!
Sv 2: Njae - vet inte varför den räknas som bok egentligen. Novell?
Sv 3: Läsa ut böcker jag inte gillar har jag slutat med för länge sedan :) en gång i tiden var jag envis och principfast - men, ärligt, sådant har jag inte tid med längre :) Alltför många bra böcker i världen och allt för lite tid!
Tack för alla kommentarer :) Trevligt att komma hem till!
Hoppas verkligen hostan försvinner snart och att du kan gå på bio och starta ditt år, version 2018, frisk och kry snart!

Paula i pörtet sa...

Men kära söta vilken otur du haft under långhelgerna! Jag var ju här o läste din efit, och då såg det minsann hoppfullt ut. Men när ett virus sätter sig ja då måste man kapitulera! O nu är det bara roligt kvar av året, eller hur? Underbara blå julklappar, mumintrollen är ju fantastiska! Och din fina dotter har en underbar blogg, hon har ärvt den krativa ådran av sin mor ser jag.
Hoppas du kan börja njuta av livet igen!

Paula i pörtet sa...

Glömde ju säga att jag såg andra avsnittet igår av Konstnärsdrömmar, nog är jag mest imponerad på den unga tjejen, hon har en fin blick för motiven och talang att få det på pränt, även om jag tycker det kan se avigt och konstigt ut när hon målar och sketchar. Resultaten talar för sig själva!

Susjos sa...

Vilka fina julklappar du fick,! Duken å mumintrollen ...barnen vet vad mamma vill ha! Filmen om Ronnie Pettersson vill man ju se, finns den inte på SF anytime?
Svar: Visst har jag sett dokumentären från förlossningssjukhuset i Manila, den hette Bebisfabriken, och jag skrev om den i bloggen. En otrolig film, som berör!
Nu får du krya på dig!!!

Mira sa...

Strykekram! Det blir ljusare nu!

Annette sa...

Jag håller med dig, det är verkligen som att titta in hos en god vän :) Trevligt när det blir så. Skönt att ni är på bättringsvägen, men det är ungefär på samma sätt här som hos er; jag är fortfarande rosslig och har inte samma energi, men Patrik kör på trots att han hostar. Några gånger har han varit till gymmet, och kommer tillbaka vit i ansiktet... Envis som en gammal get ;)

Så välgenomtänkta och fina julklappar du fick! Så roligt att barnen verkligen tänkt igenom vad de vill ge och lagt ned tid på det. Jag blev så glad att läsa om hur din dotter broderat en ny duk i samma mönster som den som blev blekt i tvätten, så härligt att vara mamma när barnen visar sådan omtanke ♥

Vi har också börjat prata litet löst om att resa någonstans i sommar. Jag skulle gärna bila till Frankrike, men mitt problem är som vanligt att behärska mig i antal mil jag tycker att vi kan köra. Helst skulle jag vilja ta vägen över Danmark och bo på badhotell en natt (efter att ha sett teveserien), vidare genom Nederländerna, Belgien (Tintinmuséet) och ned till södra Frankrike, men så lång tid som det skulle ta får vi nog inte djur- och husvakt ;) Men kanske halvvägs ned genom Frankrike, antingen på östra eller västra sidan. Östra sidan lockar med fina, prydliga byar och den västra med stränder, och däremellan alla slott. Börjar ju längta till Frankrike bara genom att tänka på det :)

Nu får vi hoppas att året fortsätter bättre än det förra slutade. Krya på dig vidare, kram!

Mias Mix sa...

Åh vilka fina och genomtänkta julklappar! Så himla gulligt och omtänksamt av din dotter. Och vilken vacker bonad/duk. Föredrar den nya med skarpare färger.
Ja nu får det väl vara slut på sjukdom och elände för en lång tid framöver. Begravningar är aldrig roliga.
Ja nu har vi fått massor av snö och jag håller tummarna att entusiasterna i orienteringsklubben hinner göra skidspår imorgon! Kram

Mias Mix sa...

Åh vilka fina och genomtänkta julklappar! Så himla gulligt och omtänksamt av din dotter. Och vilken vacker bonad/duk. Föredrar den nya med skarpare färger.
Ja nu får det väl vara slut på sjukdom och elände för en lång tid framöver. Begravningar är aldrig roliga.
Ja nu har vi fått massor av snö och jag håller tummarna att entusiasterna i orienteringsklubben hinner göra skidspår imorgon! Kram

Anita sa...

Julklapparna var då inte skrutt. Jag var inne på dotterns blogg och jag blev alldeles varm i hjärtat. Var tvungen att skriva en kommentar hos henne. Och dom knallblå mumintrollen är ju hur fina som helst. Vilka häftiga placeringskort. Roligt att mellansonen fick tag i filmen du ville se. Jag såg den på bio och minns att det satt en man bredvid mig och grät på slutet. Det kom en tår hos mig också ska jag säga. Och fågelmatarställningen kommer att bli en prydnad i trädgården och med all säkerhet älskas av dina bevingade vänner.

Nu är det nytt år och nu ser vi framåt. Krya på dig och så hoppas jag att allt går bra på fredag.

Kram Anita